Služba nabízí několik jednoduchých analytických nástrojů a možnost částečně ovlivnit zobrazení stránek vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.

Pro zobrazení informací o vaší doméně v Google Webmaster Tools není třeba do webu vkládat žadný skript apod. Stačí když Googlu dokážete jedním ze čtyř způsobů (např. nahrání souboru na danou URL), že jste vlastníkem/správcem webu.

Jednotlivé nástroje / možnosti, které služba nabízí jsem seřadil zhruba od těch nejzajímavějších (alespoň pro mě:-)). Nejde o kompletní výčet funkčností.

Odkazy Sitelink

„Odkazy zobrazené pod některými stránkami ve výsledcích vyhledávání se nazývají odkazy sitelink a usnadňují uživatelům navigaci na vašich stránkách.“ říká Google. Obvykle se zobrazují pod výsledkem na prvním místě a odkazy vedou kategorie či oblíbené stránky.

Google nezveřejnil přesný postup, který tyto odkazy volí. Jako správce webu však můžete některé z těchto odkazů skrýt.

HTML návrhy

Aneb jsou vaše title a description podle „představ Googlu“:-). Třeba tak najdete nešťastné zmnožení počtu stránek Doporučit stránku předáváním GETových parametrů.

Nenalezené stránky resp. špatné odkazy

Zobrazí odkazy, které vedou na neexistující stránky. Leckdy může jít o odkazy poškozené při vkládání do diskuzních fór, e-mailů apod.

…a detailní info, kde se vyskytují špatné odkazy

Preferovaná doména (s nebo bez „www“)

Nastavení „Preferovaná doména“ může pomocí webům, které jsou dostupné na URL s example.com i www.example.com. Nastavením můžete Googlu „vysvětlit“, že se jedná o shodné stránky a že si má vždy vybrat jednu variantu. (Pozn.: Pokud je funkčnost „s i bez www“ řešena správně, tj. fyzicky je dostupná stránka jen www.example.com/page.html a při požadavku na exmple.com/page.html, dojde k 301 redirectu, Google bude vždy indexovat jen adresy www.example.com i bez tohoto nastavení.)

Statistiky procházení

Velmi orientační přehled, jak často vás Googlebot indexuje.

Odkazující weby

Funguje podobně, jako když zadáte link:http://www.mujweb.tld Může vracet, ale jiné výsledky (stojí za to tedy použít oba postupy a dát výsledky dohromady). Nevýhodou je, že víte pouze odkazující domény, nikoliv přesná URL.

Klíčová slova

Žebříček vychází z četnosti (frekvence) slov na webu, proto pozor na slova a fráze, které se opakují na každé stránce (například slovo „doporučit“) a přitom nejsou klíčovým slovem, které říká něco o obsahu webu.

Pozn.: Článek vyšel na firemním intranetu v prosinci 2010, všechny printscreeny jsou tedy z minulého roku.