Motivující a hravé WebExpo 2010

Více než polovina přednášek, které jsem letos navštívil se nesla v duchu zlepšování soft skills a/nebo uvědomění si vlastního potenciálu a jeho rozvíjení. Opět se potvrdilo, že úspěšnost přednášky (hodnocení publikem ex post) je dána z větší části přesvědčivostí řečníka nikoliv tématem.

Dělej co tě baví…

„Dělej co tě baví!“ – toť nosná myšlenka z přednášky Tomáše Hajzlera Snaž se to daleko dotáhnout! vs. Dělej, co miluješ!. Implikace baví mě <=> jsem v tom dobrej => někomu se vyplatí mi za to zaplatit zněla z úst charismatického řečníka velmi přesvědčivě, i když je jasné, že zas tak jednoduché to není.

Velmi pěknou ukázkou skutečnosti, že ačkoliv „jste v tom dobrý“ a dokonce jste ochotni „tomu“ obětovat hodně času a úsilí, nemusí to znamenat, že vaši snahu klient vždy ocení byla přednáška Kreativní×Efektivní, kde Lukáš Veverka a Petr Skála na svých čtyřech realizovaných projektech jasně ukázali, že se člověk musí rozhodnout, jestli bude projekt dělat „jak nejlépe umí“ nebo ustoupí omezujícím podmínkám (čas, rozpočet, názor klienta atp.), i když je přesvědčen, že pak jeho práce „nebude dávat smysl“, resp. nepřinese klientovi hodnotu, i když on sám si to neuvědomuje. Pro lepší ilustraci uvedu 4 body, přičemž každý z nich vystihuje jednu z prezentovaných situací s níž můžete nebo nemusíte chtít bojovat:

  • To se nedá stihnout.
  • Zadání jsem splnil, tak co.
  • To není můj job.
  • Zadarmo ani kuře nehrabe.

Myšlenka nedělat věci stále stejně, ale zkusit se rozhlédnout a zamyslet se, jestli by to nešlo lépe, byla zřejmá i z přednášky Lukáše Zaplatílka Kašlete na uživatele. Lukáš pěkně na ne-IT příkladech ze své dovolené v Barceloně ukázal, že obchodního úspěchu a/nebo uznání (což nemusí jít ruku v ruce) můžete dosáhnout, pokud to zkusíte udělat jinak než ostatní. Jak uspět na obrovském trhu s ovocem, kde je homogenní produkt a cenová konkurence je vyloučená? Co když to exotické ovoce, které turista nezná, rozříznu, ať vidí co je to zač? Což takhle mu přidat rovnou lžičku, bez které se upatlá od ucha k uchu? – Pokud právě po tomto příkladu nerozumíte názvu přednášky, volnou citací vysvětlím: „Najděte nové lepší řešení a uživatelé se snadno přizpůsobí, pokud je lepší.“.

Jiří Sekera ve své půlhodinové přednášce Vzory: Dobrý sluha, ale zlý pán na několika lapidárních ne-IT příkladech demonstroval, jak může být bezhlavé následování vzorů cestou do pekel. Jeden příklad za všechny (zkráceno):

Manžel se chce také naučit péct štrůdl. Pozorně sleduje manželku a na závěr říká: „Všemu jsem rozuměl, ale proč u zabaleného štrůdlu nakonec ukrajuješ ty konce?“ „Maminka to tak vždycky dělala, tak jsem se to naučila.“ Manželovi to nedá a při první příležitosti, když má to štěstí a naskytne se u pečení štrůdlu u tchýně, se ptá: „Maminko, a proč ukrajujete konce štrůdlu?“. Tchýně odpoví: „Protože mám krátký plech“.

Důležitost neustálého ptaní se „Proč?“ pak na reálných příkladech z vývoje Centrum.cz ukázal Richard Fridrich v povídání s názvem Čo ma naučili epické zlyhania na Centrum.cz. „Každý prvek na stránce musí stále bojovat o svůj holý život.“ vystihuje myslím podstatu. Podruhé se vám tak nestane, že grafik z vlastní iniciativy nakreslí funkční prvek, který uživatelé vůbec nepotřebují, ale vám zvětší kód o několik desítek kB a zažere se vám natolik do kódu, že bude následně velmi obtížné ho odstranit.

Živě a hravě

Novou a zajímavou zkušeností pro mě byla schopnost přednášejících skutečně zapojit publikum. Zlehka se o to pokusil Yves Hanoulle v How to make your retrospectives the heart of your agile proces. V přednášce Soft Skill Essentials for Software Craftsmen nechal Pierluigi Pugliese posluchače hned třikrát, aby si vyzkoušeli s kolegou sedícím vedle zahrát určité role s určitým zadáním (možná detailněji v jiném článku).

Rozhodně nejvíce netradiční a hravou atmosféru se podařilo vyvolat v přednášce Snaž se to daleko dotáhnout! vs. Dělej, co miluješ!. No řekněte, kdy jste si naposledy na IT konferencí zpívali karaoke Zvonky štěstí nebo kreslili nohou kolegu:-)?

Shrnuto a podtrženo…

V několika přednáška zazněly stejné myšlenky (ať už explicitně nebo mezi řádky), se kterými souhlasím:

  • Ptejte se „Proč?“ – jinak budete dělat věci, které nedávají smysl; věci kterým nerozumíte nemůže rozvíjet dál
  • Dělejte co vás baví, v čem jste dobří – zkuste se zamyslet, jestli opravdu musíte nebo můžete; najděte to k čemu máte vlohy a to rozvíjejte
  • Pokud si jdete tvrdě za svým snem/cílem, musíte tomu být schopni něco obětovat – zaznělo jen mezi řádky: v přednášce Kreativní×Efektivní, stavitel Sagrada Família (v přednášce @LukasUXD), tvůrce CouchDB (v přednášce @karmiq)

A na závěr věta Tomáše Hajzlera, která mi utkvěla v paměti:

„Pokud to chci daleko dotáhnout, tak jsem utahanej. Pokud mě to baví, tak jsem pobavenej:-)“.

Související

Odkazy na další články o WebExpu a online prezentace najdete ve stále živé a doplňované tabulce.