Stalo se vám, že jste byli tlačeni do způsobu řešení, které rychle řešilo aktuální problém bez ohledu na budoucí důsledky? Váhali jste, zda použít roky používaný postup nebo se poohlédnout po novém a možná lepším řešení i za cenu, že vám první použití zabere výrazně více času, případně nese s sebou i další rizika? Vězte, nejste v tom sami.

Zkusím vypíchnout několik zažitých, ale dle mých zkušeností dlouhodobě neefektivních přístupů či mýtů, se kterými se možná setkáváte.

Multitasking

Ano, stále je dost lidí, kterým je třeba vysvětlovat, že dělání více úkolů zároveň (multitasking) je neefektivní.

Pokud nevěříte, že i ani počítač neumí efektivně pracovat na více úlohách s jedním zdrojem (to je pak přeneseno na člověka hlavně jeho mozek), vyzkoušejte sami:

Vložte DVD do mechaniky a začněte zároveň kopírovat dva velké soubory. Počítač ve snaze vyhovět vašemu požadavku, bude chvíli kopírovat první soubor pak najde na DVD místo, kde je druhý soubor a zase ho chvíli bude kopírovat, pak opět vyhledá místo, kde přestal u prvního souboru atd. Je zřejmé, že požadavek na multitasking má za následek zbytečnou práci (strávený čas) při přeskakování mezi dvěma soubory, které chcete kopírovat. Pokud necháte kopírovat první soubor a následně druhý, celkový čas bude pouze součtem časů potřebných pro prvotní nalezení souboru a jeho kopírování.

Je nasnadě, že člověk má stejný problém. Přepnout soustředění mezi dvěma problémy zabere určitý čas. Navíc: Člověk obvykle nepřepíná mezi triviálními (resp. standardizovanými) úlohami, hrozí tedy i zvýšené riziko chyby v důsledku vypadnutí z myšlenkového kontextu.

Proč to měnit, když to funguje

Skutečnost, že něco funguje sama o sobě není dostatečným argumentem k tomu spokojit se s aktuálním stavem věci a považovat současné řešení za nejlepší možné. Samotné „funguje“ může v sobě skrývat leccos, například:

  • Používám software se kterým sice nejsem úplně spokojen, ale už jsem si na ty nedostatky zvykl a naučil se je obcházet, i když mě to stojí určité úsilí, potažmo čas.
  • Zvyknul jsem si na určitý pracovní postup, styl práce a tímto postupem jsem schopen dosáhnout požadovaného (resp. dostatečného) výsledku.
  • Jako nemocnice jsme koupili noční stolky – mnozí pacienti si bez pomoci sestry (vstání z lůžka) nemohou ze stolku nic vyndat, vždy musí sestru přivolat – jde to snad řešit efektivněji? Vyplatí se koupit nové noční stolky, které pacientům umožní se samoobsloužit, ikdyž jsme ty minulé koupili před měsícem? Stačí si porovnat průběžné náklady na asistenci sestry s jednorázovou investicí. (Tento příklad jsem si vypůjčil z přednášky Zbyňka Frolíka, ředitele společnosti Linet na WebExpu 2009)

Myšlenka je zřejmá: Pokud budeme považovat automaticky současné postupy (řešení) za správné, protože byly přeci prověřeny praxí, je dost možné, že jejich používáním ztrácíme oproti těm, kteří investovali do nového efektivnějšího řešení, které jim po čase investici několikanásobně vrátí.

Nejlépe se člověk učí z vlastních chyb

Chybami se člověk učí, ale nemyslím si, že je vždy nutné se učit z vlastních chyb. Možná, že vlastní chybu si lépe zapamatujete, protože vás stála spoustu času a úsilí.

Určitě efektivnější bude, když se nám podaří se učit z chyb respektive dobrých řešení ostatních. Za chybu pak považuji, když se nezkusíme poohlédnout zda a jak to dělají jiní (což v IT díky spoustě webů, blogů a diskuzí není problém). Ano, čas strávený „googlením“ a čtením článků před tím, než napíšete první řádku kódu se může na první pohled zdát neproduktivní. Pokud však výsledkem vašeho zkoumání bude nalezení efektivního postupu nebo řešení prověřeného praxí, mohou vám dvě hodiny hledání na začátku snadno ušetřit dvacet hodin tápání, oprav a předělávání.

A proto: Dejte si čas se zamyslet, podívat jak to dělají jiní (učte se od nejlepších), diskutovat v týmu i mimo něj….

 

Co s tím?

Pokud si říkáte, že z vaší pozice ve firmě nemáte šanci nic změnit, nevzdávejte to dřív, než to opravdu zkusíte!

Zkuste investovat trošku svého času a ukázat, jak díky vašemu novému postupu teď vy i kolegové ušetříte čas. Mnohdy nemusí jít ani o váš postup, stačí najít a podělit se o cizí řešení, které ušetří vašemu týmu/firmě čas (úsilí, náklady). Nebo zkuste v konkrétních případech navrhnout alternativu k mulitaskingu…

Související