Nebudu psát o copywrittingu či analýze klíčových slov ani odhadovat trendy vývoj v roce 2014. Zkusím shrnout tucet doporučení týkajících se samotné tvorby webu, která není radno podceňovat, pokud chcete využít všech možnosti k prosazení vašeho webu.
K napsání článku mě inspiroval kamarád, kterému jsem slíbil, že mu pošlu pár odkazů s radami „jak na to“. Pak jsem si řekl, že takový rozcestník zabalím do článku. Třeba se bude hodit někomu dalšímu.
Pokud si chcete implementaci tlačítek trochu usnadnit, zkuste službu Addthis.com, která nabízí několik variant lišty s těmito tlačítky. Navíc můžete získat i přehledné statistiky počtu kliknutí a počtu návštěv z odkazů šířených pomocí těchto tlačítek.
Pokud někdo sdílí odkaz na vaši webovou stránku, u odkazu se typicky zobrazí název stránky či její popisek (tzv. meta description). Obrázek a text, který se zobrazí o vašem webu při sdílení odkazu, můžete ovlivnit – upoutat tak návštěvníka a zvýšit míru prokliku odkazem.
Do stránek stačí doplnit informace, které se použijí při sdílení odkazu – tzv. Open Graph tagy. Můžete se inspirovat již připravenými šablonami OG social meta tagů. Při psaní titulků a popisků se řiďte pravidlem Méně je více – a to nejen kvůli rozdílným limitům počtu znaků pro Facebook, Google či Twitter.
Máte osobní či firemní Google+ či Facebook stránku? Propojte je s vaším webem.
Propojením Google+ stránky navíc vaši stránku Google možná zařadí do vyhledávání G+ stránek pomocí Google+ Direct Connect.
Google také dřívější Místa Google (zápisy na Google mapách) transformoval do Google+ stránky.
Publikujete články? Dejte Googlu jasnou informaci, kdo je autorem. Získáte tím nejen odkaz na článek doplněný o vaši fotografii z Google+ profilu (odlišíte se od mnohých dalších odkazů), ale vytváříte tak věrohodnost přímo vaší osoby na internetu.
Pokud chcete mít přehled o sdílení odkazu na váš web na Facebooku, použijte Facebook Domain Insights.
Obohaťte obyčejný odkaz s titulkem a popiskem o další prvky. Odlišíte svůj odkaz od ostatních. Snáze tak upoutáte a zvýšíte šanci prokliku přes váš odkaz.
Vytvořte snadno stravitelnou potravu pro vyhledávače, vytvořte pro váš web soubor sitemap.xml a odkazujte ho ze souboru robots.txt. Pokud jsou na vašem webu podstatnou součástí videa či obrázky, můžete pro ně vytvořit samostatný sitemap soubor.
Podívejte se na doporučení vyhledávačů Seznam.cz a Googlu a zkuste se jimi řídit.
Nejen odkazy z cizích webů mohou pomocí vašemu webu. Srozumitelné odkazy v rámci webu primárně usnadní cestu k cíli návštěvníkům. Sekundárně pomohou vyhledávačům pochopit vazby mezi jednotlivými stránkami. Text odkazu by měl obsahovat slova související s cílovou stránku – tedy nikoliv nic neříkající slova jako „zde“, „klikněte“ apod.
U webů, které mají více než dvacet stránek rozhodně doporučuji mapu stránek. Pokud na webu máte stránkované seznamy (například produktů v e-shopu či tiskových zprávy), označte předcházející a následující stránky.
Seznam.cz připravuje razantní změnu vzhledu výsledků vyhledávání. Pokud Seznam změnu spustí, lze předpokládat, že míra prokliku bude nyní více záviset vzhledu webu, resp. schopnosti upoutat náhledovým obrázkem.
Pokud máte na webu flashové prvky, měly by mít obrázkovou variantu. Jinak náhled na váš web dopadne třeba jako bílý obdélník u katalogy.dedra.cz, kde je přes celou obrazovku flashová prohlížečka katalogu.
Lidé používají mobily a tablety k prohlížení webu. Jasná věc. Proto je stejně jasné, že pokud se váš web bude na mobilních zařízeních špatně používat, lidé budou hledat jiný web.
Pro většinu webů je vhodným řešením responzivní design, tzn. web s rozvržením prvků na stránce, které se přizpůsobí velikosti, resp. rozlišení displeje zařízení.
Google již delší dobu řeší rozložení obsahu na stránce. Matt Cutts(Google SEO guru) potvrzuje, že responzivní design je z pohledu SEO dobré řešení.
Úspěch vašeho webu závisí i na rychlosti načtení stránky. Dvojnásobně to platí pro přístup z mobilních zařízení.
Otestujte si rychlost načítání vašeho webu. Začít můžete s bezplatným PageSpeed Insights od Googlu. Pěkné přehledy poskytuje také Pingdom Real User Monitoring, který nabízí i zjednodušený online test. Můžete zkusit i spoustu dalších nástrojů na měření rychlosti webu.
Pokud to dává alespoň trochu smysl, doplňte text o obrázky, infografiky, videa. Mnoho informací tak bude pro návštěvníka poutavějších a často i srozumitelnějších. Sami se zamyslete, na jaké stránky se rádi vracíte a které weby jsou pro vás naopak utrpením.
Kvalitní obsah mají lidi rádi. A věřte tomu, že vyhledávače dnes už poznají, které stránky jsou pro lidi přínosné a které jsou spíchnuté rychlou jehlou „jen aby tam něco bylo“. Líbí se mi myšlenka „Dělejte váš web jakoby vyhledávače neexistovaly“.
Když váš web žije, je to jasný signál, že mají lidé důvod se na něj vracet = je hodnotný. Popřemýšlejte nad tím, jakým obsahem můžeme web rozšiřovat. Může to být blog s radami pro lidi z vašeho oboru, sekce častých otázek, kalendář oborových událostí, rozhovory atp.
Ideální je situace, kdy obsah webu (spolu)vytvářejí přímo vaši návštěvníci – například v diskuzích pod články nebo diskuzních fórech. Získáte tak přirozený nárůst relevantního obsahu, který je psán slovy právě vaší cílové skupiny. Když třeba prodáváte modely aut, můžete usnadnit jejich fanouškům, aby se s nimi mohli pochlubit.
Čím více informací budete mít o chování návštěvníků a vyhledávačů, tím lépe můžete web optimalizovat.
Jedině hodnotný obsah, který řeší potřeby a problémy lidí nebo upoutá jiným způsobem bude oblíbený a sdílený. Samozřejmě nesmíte zapomenout na použitelnost webu. Žádné „optimalizace webu“, které nepomohou lidem, vám dlouhodobě k růstu vašeho projektu či podnikání nepomohou.
Jak se zbavit (not set) v Session Source a Session Medium?
Chcete doměřit efekt vaší offline reklamy, ze které vedete lidi na váš web? Jde to…
Tenhle článek jsem měl rozepsaný fakt dlouho, ale je stále aktuální… Trápí mě, že opakovaně…
Poslední dobou jsem se setkal s pár majiteli malých firem, kteří mají web a snaží…
Občas se mě někdo ptá, co používám pro tvorbu screencastů a online videí. Které nástroje…
V rámci 5 videí najdete 7 krátkých video tipů pro zefektivnění práce s Google Analytics…