Poslední dobou jsem se setkal s pár majiteli malých firem, kteří mají web a snaží se zviditelnit v online prostředí.
Spojuje je jedno: Je pro ně nesnadné vybrat si profesionála (jednotlivce či firmu), který pro ně udělá práci, která jim reálně pomůže. Tato setkání mě motivovala k sepsání pár střípků, které mi běží hlavou a o které jsem se s dotyčnými podělil.
Obsah
Možná váš název firmy a logo vznikly už dávno, a tak nějak náhodou. Pokud se však nad názvem firmy a logem zamýšlíte, položte si tyto otázky:
Nevěřte kouzelníkům, kteří vám slibují, že bez velkého úsilí se dostanete na první příčky ve výsledcích vyhledávání.
Aby se lidé na váš web dostali z vyhledávačů, musí váš web splňovat dvě podmínky:
Pokud má web zajímavý obsah, lidé na něj budou spontánně odkazovat z jiných webů, diskuzí či na sociálních sítích. To opět pomůže vašemu webu uspět v konkurenci dalších webů ve vyhledávačích Google, Seznam.cz, Bing atp.
Předpokladem profesionální práce, která pro vás bude opravdovým přínosem, je podle mých zkušeností výborné ovládnutí řemesla, chápání kontextu a znalostní (a ideálně i dovednostní) přesahy do souvisejících oborů.
Nechcete truhláře, který dělá svoji druhou kuchyňskou linku. Bude mu to trvat dlouho. Asi se mu to úplně nepovede, tak to nějak udělá, aby ty chyby moc nebyly vidět. Nemá dobrý přehled o materiálech, které použít. Nemá se s kým poradit.
Stejné je to u specialistů v onlinu nebo při programování webů. Potřebujete někoho zkušeného, kdo už udělal chyby jinde, měl se od koho učit a vyzkoušel si různé projekty. Opakované věci umí dělat efektivně a rychle a ty nové ho nezaskočí, protože už má z čeho čerpat a má určitou profesní intuici.
„Ta skřínka bude u zdi, tak musím jinak udělat dvířka.“, „Máte děti, tak to madlo dáme trochu níž.“, „Tahle skřínka bude v koupelně, dáme povrchovou úpravu odolnou vůči vlhkosti.“
Stejně tak, v onlinu se musí délka, forma a struktura textu přizpůsobit umístění a účelu. Grafika ať je provokativní a neotřelá u e-shopu se streetwear módou, ale ne na e-shopu s potravinami, který má výrazně různorodější cílovou skupinu.
Přesahy jsou dle mého soudu nezbytnou součástí řemesla. Truhlář musí mít přehled o velikostech dřezů, přemýšlet nad zabudovanými spotřebiči nebo montáží osvětlení tak, aby vše dobře fungovalo.
Stejně tak copywriter, který píše texty pro web musí znát principy SEO a typografii. Webový grafik musí vědět, jak funguje responzivní web a umí tomu přizpůsobit grafické návrhy a ovládací prvky webu (menu, velikost, čitelnost na mobilu atp.).
A nejde jen o „hardskillové“ přesahy. Velmi důležitá je i určitá schopnost a znalost projektového řízení a fungování v týmu. Freelancer, který pracoval v agentuře nebo v rámci velkých projektů, získá velmi cenné zkušenosti oproti jeho kolegovi, který nikdy ve větších týmech nepracoval.
Výhodou je pak i znalost „IT prostředí“ – tedy chápání, jak fungují softwarové firmy, resp. firmy vytvářející web.
Pokud nejste v oboru kovaní a nemáte nikoho takového po ruce, doporučuji agenturu. Spolupráci s freelancery doporučuji, pokud máte někoho, kdo bude všechny freelancery koordinovat (grafika, návrháře webu, programátora, SEO specialistu, copywrittera, …).
Ani výběr agentury není snadný. Krom toho si často stejně nevystačíte s jedinou agenturou. Například jedna vám udělá grafiku, druhá naprogramuje web. Dávat doporučení takhle od stolu je ošemetné, přesto tu tři mám:
Spolupráce s freelancery se hodí, pokud
Dovolím si zobecnění: Spolupráce s freelancery od vás vyžaduje větší zapojení do projektu a vaše větší zkušenosti.
Na oplátku však získáte přístup ke konkrétnímu člověkovi, který pro vás práci odvede. Není tajemstvím, že při agenturní spolupráci reálně leckdy nevíte a nemáte šanci ovlivnit, kdo a s jakými zkušenostmi pro vás reálně pracuje.
Vžijte se do role cílové skupiny – návštěvníka webu. To se snáze řekne, než udělá. Vy (firma) určitě rozumíte tomu, co na webu píšete. Programátorovi je zcela jasné, na co má uživatel kliknout a jak se ovládá formulář na webu.
Návštěvník webu to však vidí úplně jinak. Nebo občas něco vůbec na webu nevidí. Zažil jsem to mockrát: „Ne, ceny tam nikde nejsou“, „Otevírací dobu tam nemají“, „Jo na tuhle šipku se dá kliknout?“.
Můžete si buď nechat udělat profesionální uživatelské testování (počítejte však s náklady v řádek desítek tisíc Kč) nebo můžete požádat známé, aby se vžili do situace, při které využijí vaše služby/produkty.
Mohou pak procházet váš web (nebo i konkurenční) a snažit se například vybrat podlahovou krytinu do nového domu, zjistit její cenu, cenu montáže a termíny nebo zjistit, zda firma nabízí nějakou reálnou konkurenční výhodu. Sami uvidíte, zda se uživatel na webu neztrácí a dokáže najít informace, které ho zajímají.
Úspěch není zadarmo a nevede k němu krátká cesta. Pokud to se svým online byznysem myslíte vážně, je nezbytné, aby někdo z vašeho týmu rozuměl rámcově všem souvisejícím oblastem (SEO, PPC – placená reklama, UX a fungování webu, …).
Mnohdy vám může pomoci externí supervizor či koordinátor. A to i v situaci, kdy máte agenturu. Supervizor (profík) mnohem lépe odhalí potenciální rizika, nedomyšlené věci nebo bude rozporovat cenovou nabídku.
Pokud máte jako dodavatele tým freelancerů, je vhodné, aby některý z nich měl přehled nad celým projektem a koordinoval práce na projektu. Freelanceři dávají v sázku svou osobní pověst (své jméno mají až do konce života). Proto vám schopný freelancer pravděpodobně doporučí opět někoho, komu opravdu věří. Velmi dobře tedy fungují skupiny/volné týmy freelancerů, kteří se již znají a „jsou na stejné vlně“ ve smyslu zkušeností, kvality a způsobu organizace práce.
Jak se zbavit (not set) v Session Source a Session Medium?
Chcete doměřit efekt vaší offline reklamy, ze které vedete lidi na váš web? Jde to…
Tenhle článek jsem měl rozepsaný fakt dlouho, ale je stále aktuální… Trápí mě, že opakovaně…
Občas se mě někdo ptá, co používám pro tvorbu screencastů a online videí. Které nástroje…
V rámci 5 videí najdete 7 krátkých video tipů pro zefektivnění práce s Google Analytics…
Co je OpenRefine? OpenRefine (dříve Google Refine) je nástroj pro efektivní hromadné zpracování a transformaci…