Google Analytics Checklist & automatizovaný Audit
Objevte chyby a příležitosti v nastavení Google Analytics. Buďte si jistí, že můžete svým datům věřit! Zadarmo a na jedno kliknutí. Opravdu.
Velmi často při prvním setkání s Google Analytics klienta zjistím, že je něco špatně nastaveno. A špatné nastavení často vede ke zcela chybným závěrům. Bohužel tato situace nastává u většiny Google Analytics, které se mi jako konzultantovi dostanou pod ruku.
Právě nejzásadnější problémy se často opakují. Na druhou stranu i u webu, kde nastavení Google Analytics sbírá věrohodná data, lze pomocí pokročilejšího nastavení získat mnohem kvalitnější (detailnější) pohled na chování lidí na webu a výkonnost kampaní.
Děkuji za vaši podporu při sdílení informace o tomto nástroji, 100 retweetů jste zvládli za 10 dní. Jen tak dál:-)
Obsah
- Co to umí?
- Pro koho?
- Co potřebujete?
- Jak vypadá výsledek?
- Chci to! Jak to mohu použít?
- 30 testů? Jaké přesně?
- Proč jsem udělal tento nástroj?
Co to umí?
- Na jedno kliknutí provede 30 testů dat Google Analytics.
- Testy jsou rozděleny na obecné a e-commerce.
- Testy jsou rozděleny dle závažnosti na chyby, hrozby a příležitosti.
- Získáte nejen verdikt, ale i přesné hodnoty na základě, kterých se může webový analytik rozhodnout o dalším postupu.
Pro koho?
- markeťáky, kteří si chtějí být jisti, že mohou věřit datům v Google Analytics
- webové analytiky, kterým ušetří spoustu času
- PPCčkaře a další specialisty, kteří se rozhodují na základě dat z Google Analytics
Co potřebujete?
- Přístup ke Google Analytics.
- Google Spreadsheets (Google Tabulky)
- SuperMetrics for Google Spreadsheets
Jak vypadá výsledek
Obrázek za tisíc slov… Detaily testů… a video za tisíc obrázků:-)Jak udělám audit svých Google Analytics?
- Instalujte si rozšíření SuperMetrics do vašich Google Sheets (Google Tabulek).
- Vytvořte si vlastní kopii šablony
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Dpg46EiYikETcnyekWGTsFqNZkhSUkw-7Qmgpxly_s8/
tzn. z menu zvolte Soubor > Vytvořit kopii (File > Make a copy). - V spreadsheetu s kopií zvolte Doplňky (Add ons) > SuperMetrics > Launch.
- A následně, když se SuperMetrics nabídka načte, zvolte Doplňky > SuperMetrics > Duplicate this file for another account. Vizte video výše.
- Povolte SuperMetrics přístup k vašim Google Analytics pomocí vašeho Google účtu.
- Vyberte Google Analytics službu (property) a výběr dat (view), pro který chcete provést audit. Potřebujete práva nejméně na úrovni Spolupracovat (Collaborate).
- Klikněte na Duplicate the file a buďte trpěliví – chvilku to potrvá (někdy i pár minut).
- Vytvoří se nový soubor (spreadsheet) s výsledkem auditu vámi zvolených Google Analytics ve vašem Google Drive (v kořenové složce). Snadno se na něj prokliknete z odkazem „here“ z informačního okna Refreshing Supermetrics queries (viz obrázek).
- V nově vzniklém souboru uvidíte souhrnný výsledek a záložce Overview. Na listu Tests se o výsledku jednotlivých testů dozvíte podrobnější informace.
Děkuji za vaši podporu při sdílení informace o tomto nástroji, 100 retweetů jste zvládli za 10 dní. Jen tak dál:-)
Stačí ⏵100 retweetů⏴ a zpřístupním #GA automatizovaný #Audit nástroj pro všechny #zdarma. ✅ https://t.co/J5dQ7Gq96i ⏩ #Retweetni a urychli to:-) #Analytics #checklist od @mpecka — Miroslav Pecka (@mpecka) 20. května 2019
30 testů? Jaké přesně?
Seznam jednotlivých Google Analytics testů a doporučení při nesplnění testu.Obecné Google Analytics testy
Chyby Google Analytics
(1) Míra okamžitého opuštění
Přiliš vysoká (> 95 %) nebo nízká (< 10 %) Míra okamžitého opuštění často ukazuje na chybu v implementaci měření.(2) Návštěvy na vlastní doméně
Podstatná část návštěvnosti je na jiné než hlavní doméně. Ověřte, zda nemáte měřicí kód na cizím webu či duplicity obsahu kvůli více doménám.(3) Osobní údaje v Google Analytics
Google Analytics nedovolují ukládat osobní údaje. V URL stránek v Google Analytics jsou však pravděpodobně obsaženy e-mailové adresy (URL obsahuje@
).
(4) Kanál návštěvnosti Other
Návštěvnost spadající do kanálu Other činí XX % celkové návštěvnosti, což ukazuje na nevhodné či nedostatečné označení zdrojů návštěvnosti.(5) Počet Uživatelů vs. Návštěv
Počet Uživatelů je vůči počtu Návštěv nezvykle velký, což ukazuje na možnou chybu implementace měření.(6) Kliknutí vs. návštěvy
Zdroje návštěv s kliknutími nepřinášejí odpovídající objem návštěvHrozby
(7) Limitní návštěvnost webu
Google Analytics mají limit 10 000 000 požadavků za měsíc. Blížíte se k tomuto limitu nebo ho překračujete.Příležitosti
(8) Cíle
Vyhodnocujte chování návštěvníků a výkon zdrojů návštěvnosti pomocí Cílů.(9) Události
Sledujte detailněji chování návštěvníků webu pomocí Událostí.(10) Kampaně
Pro detailnější rozlišení návštěvnosti použijte dimenzi Kampaň (utm_campaign)(11) Neoznačená návštěvnost z e-mailů
Pokud posíláte e-maily s odkazem na váš web, měli byste pro kvalitní vyhodnocení této aktivity doplnit odkazy o tzn. UTM tagy.(12) Demografické údaje
Nebyla nalezena žádná demografická data (pohlaví, věk atp.). Aktivováním této funkce se dozvíte o návštěvnících vašeho webu více.(13) Seskupení obsahu
Není používáno Seskupení obsahu, které pomáhá zjistit, které typy stránek si návštěvníci nejčastěji zobrazují a přes které přicházejí na web.(14) Interní vyhledávání
Nebyla nalezena data o interním vyhledávání na webu. Pokud máte na webu interní vyhledávání, aktivujte toto měření.(15) Zobrazení reklamy
Nebyla nalezena data o zobrazení reklam (Google Ads apod.)(16) Prokliky reklam
Nebyla nalezena data o prokliku reklam (Google Ads apod.)E-commerce
Chyby v e-commerce nastavení
(17) Duplicitní transakce
Nalezeno více transakcí se stejným ID.(18) Transakce bez produktů
Nalezeny transakce, kde je nulový počet položek.(19) Transakce na více doménách
Transakce byly zaznamenány na více doménách. Ověřte, kde se volá váš e-commerce kód.Hrozby
(20) Hodnota Tržeb
Celkové tržby se neshodují s Tržbami za produkt. Zvažte, podle které metriky budete vyhodnocovat výkon eshopu a kampaní.(21) Měna Tržeb
Tržby jsou zadávány v cizí měně a konvertovány do lokální měny. Ověřte, zda nastavení měn a lokální měny odpovídá vašim potřebám.Příležitosti
(22) Kategorie produktů
Nakoupené produkty nepoužívají kategorie.(23) Značky produktů
Nakoupené produkty nejsou rozlišeny dle značek produktů.(24) Varianty produktů
Nakoupené produkty nepoužívají varianty produktů.(25) Zobrazení v seznamu produktů
Nezaznamenána zobrazení v seznamech produktů.(26) Zobrazení detailu produktu
Nezaznamenána zobrazení detailů produktů.(27) Přidání do košíku
Nezaznamenána přidání produktů do košíku.(28) Průchod objednávkou
Nezaznamenány průchody objednávkou.(29) Interní propagace – zobrazení
Nezaznamenána zobrazení interní propagace.(30) Interní propagace – proklik
Nezaznamenána kliknutí interní propagace.Proč jsem udělal tento nástroj?
- Často potřebuji zkontrolovat stav Google Analytics, které se mi dostanou pod ruku a nechci stále dokola proklikávat webové rozhraní a vytvářet si reporty.
- Existující nástroje pro automatizované kontroly mi nestačily. Typicky mají dva nedostatky: a) Míchají hrušky s jablkama, tzn. v testech jsou na jedné hromadě chyby i příležitosti ke zlepšení. Proto jsem je ve svém testu jasně rozlišil. b) Zobrazí jen výsledek testu, tzn. prošel/neprošel. Svět, ale není tak černobílý. Ani ten webově analytický:-) Profík vždy potřebuje vidět data, na základě kterých byl test vyhodnocen a sám rozhodnout, jak u konkrétního projektu / webu dále postupovat.
- Vidím, že se v nastavení / implementaci stávají stále stejné chyby, které (bez nadsázky) i roky nikdo neodhalil, a přesto se data z Google Analytics používají. Beru, že použití nástroje může být i pro laika prvním krokem k nápravě (která už bude typicky vyžadovat spolupráci se specialistou a/nebo vývojářem webu).
Zpětná vazba vítána…
Máte-li komentář, nápad atp., napište mi prosím e-mailem na [email protected] s předmětem GA Audit. Díky.Jsem Miroslav Pecka...
Follow @mpecka
Propojuji on-line marketing a technické řešení. Specializuji se na webovou analytiku.
Rozumím procesu tvorby webu, SEO a Google Analytics.