Jedním z požadavků GDPR je povinnost informovat návštěvníka webu, jaká data web zpracovává. Podle povahy resp. účelu zpracování pak stačí návštěvníka webu pouze informovat (pokud je zpracování vaším oprávněným zájmem) nebo je třeba získat aktivní souhlas se zpracováním dat (typicky pro marketingové účely).

Na webu je třeba vyřešit…

S tím je spojeno několik věcí, které byste na svém webu měli vyřešit:

  1. informovat o tom pro jaký účel váš web nebo nástroje třetích stran (Google Analytics, Google Adwords apod.) sbírají data
  2. informovat jaké cookies váš web používá
  3. v případě, že používáte nástroje, kde dochází ke sběru dat pro marketingové účely (typicky remarketingové kódy), měli byste tyto nástroje použít až v okamžiku, kdy jste získali aktivní souhlas návštěvníka webu
  4. aktivní souhlas návštěvníka potřebujete nějak evidovat (typicky uložit do databáze)

Jak na to?

Výše uvedené požadavky můžete vyřešit ve spolupráci se svým dodavatelem webu a osobou, která je zodpovědná za použití nástrojů třetích stran, které máte na webu – tj. typicky jde o nástroje webové analytiky (Google Analytics apod.), reklamní nástroje (Adwords, Sklik, Facebook, Adform, DoubleClick apod.) či jiné nástroje pro sledování chování návštěvníků webu, jako jsou nástroje pro tvorbu heatmap či A/B testování.

Mě nadchnul nástroj Cookiebot, který v podstatě vše řeší za vás:

  • prozkoumá web s udělá soupis všech cookies použitých na webu
  • cookies se snaží automaticky rozdělit do skupin: nutné, statistické či marketingové
  • nabízí konfigurovatelnou informační lištu s informacemi o účelu cookie (dříve nazývanou typicky jako cookie lištu)
  • umožňuje získat souhlas od návštěvníka webu a uloží ho do databáze; máte tak důkaz od koho, kdy a jaký souhlas jste získali
  • umožňuje návštěvníkům jimi udělaný souhlas zpětně zrušit
  • na základě udělení souhlasu umí spouštět příslušné měřicí, marketingové apod. kódy, které slouží ke sběru či zpracování dat o návštěvníkovi webu

Na vás je jen rozhodnout, jaké nástroje se budou v závislosti na (ne)získání souhlasu na webu spouštět. Toto rozhodnutí za vás prostě nikdo neudělá.

 

Spouštění kódů v závislosti na získání souhlasu

Kódy na webu jsou spouštěny podle toho s jakým zpracování dal návštěvník webu souhlas. Technicky to lze řešit dvěma způsoby:

1) bez Google Tag Manageru

Do tagu script se přidá atribut data-cookieconsent. Kód pak může vypadat takto:

<script type="text/plain" data-cookieconsent="statistics">
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-00000000-0', 'auto');
ga('send', 'pageview');
</script>

2) s Google Tag Managerem

Cookiebot vysílá event, na který navážete spuštění značky. Kódy tedy nebudou nadále spouštěny pomocí triggeru (pravidla) All pages, ale na vlastní trigger Coookiebotu.

Přizpůsobení vašim potřebám

Sympatické je, že Cookiebot se umí přizpůsobit vašim požadavkům v mnoha ohledech:

  • vzhled pozice a pravidla zobrazení informační lišty
  • zařazení cookies do jednotlivých kategorií lze změnit a lze přidat i vlastní cookies
  • texty všech souhlasů a informačních oken lze přizpůsobit (ačkoliv přednastavené české texty mi přijdou velmi kvalitní)
  • nastavit jazyk nebo nechat, aby se lišta zobrazovala podle nastavení konkrétního návštěvníka webu

Kolik to stojí?

Cookiebot má cenovou politiku postavenou trochu netradičně podle počtu stránek, nikoliv podle počtu zobrazení stránek.

  • Pro weby do 100 stránek je zdarma.
  • Pro weby do 500 stránek za 9 €,
  • do 5000 stránek za 21 €
  • a nad 5000 stránek za 37 €.

Ceny jsou za měsíc používání. Platí se za každou doménu zvlášť. Za samostatnou doménu je považována i subdoména, protože pro ní je vytvořen samostatný průzkum cookies na webu.

Potřebujete pomoct?

Potřebujete pomoci s implementací nástroje Cookiebot a spouštěním marketingových kódů až po získání souhlasu? Rozumím potřebám online markeťáků a mluvím řečí programátorů webů. Mohu vám pomoci. Napište mi na [email protected].

Pokud chcete, abych vám mohl pomoci s nastavením Cookiebota, registrujte se s mým partnerským odkazem (což mi umožní přístup k vašemu nastavení, aniž byste mi museli sdělovat přihlašovací údaje).

Související

Nenech si to pro sebe...

Pokud tě článek zaujal, sdílej ho s ostatními. Díky!