V květnu 2019 jsem vytvořil vlastní komplexnější automatizovaný audit, podívejte se na něj zde.
Velmi často při prvním setkání s Google Analytics klienta zjistím, že je něco špatně nastaveno. A špatné nastavení často vede ke zcela chybným závěrům. Bohužel tato situace nastává u většiny Google Analytics, které se mi jako konzultantovi dostanou pod ruku.
Právě nejzásadnější problémy se často opakují. Na druhou stranu i u webu, kde nastavení Google Analytics sbírá věrohodná data, lze pomocí pokročilejšího nastavení získat mnohem kvalitnější (detailnější) pohled na chování lidí na webu a výkonnost kampaní.
Nejsem jediný, koho napadlo si pro rychlou kontrolu nastavení pomoci automatizací s nástrojem SuperMetrics.
Paul Koks však tento automatizovaný Google Analytics Audit dovedl k dokonalosti. Věřím, že někomu bude vyhovovat česká verze Google Analytics auditu, proto jsem s Paulovým svolením SuperMetrics Template přeložil do češtiny včetně vysvětlujících komentářů.
Výsledkem je přehled s výsledky jednotlivých testů. Celkem je testů 25. První záložka přehledu ukazuje shrnutí (OK nebo PROBLÉM) a celkové skóre (0-100 %).
Druhá záložka zobrazuje detaily jednotlivých testů a popis problému.
Některé testy ukazují na možný problém v nastavení Google Analytics (například příliš nízká Míra okamžitého opuštění), jiné spíše na prostor rozšíření nastavení (například nevyužívání vlastních dimenzí).
Pokud vaše Google Analytics nezískají v testu 100 %, rozhodně to automaticky neznamená, že je něco špatně. Při hodnocení je třeba přihlédnout i k typu webu (microsite, obsahový web, e-shop atp.). Ne pro každý web dává smysl používat všechny myslitelné možnosti Google Analytics.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qYujummdvxf-FqJsnb6_d3w4-vi2ODHvE5R9280iaq0/
a klikněte na Add template.Spustíte test a za 2 minuty máte jasno. Nebo alespoň pár tipů, na co se zaměřit, co zkontrolovat detailněji nebo co vylepšit.
Audit obsahuje 25 testů. Některé odhalují typické problémy, jiné ukazují spíše na nevyužitý potenciál některých funkcí Google Analytics. Níže stručně popisuji, co který test kontroluje. Detailní popis si můžete přečíst v originálním článku v angličtině.
Značné procento návštěvnosti na jiných doménách, než hlavní může znamenat chybu v implementaci měřicího kódu. Jedinou výjimkou je záměrné měření napříč (sub)doménami.
Při velkém objemu návštěvnosti může docházet ke zkreslení dat. Ke vzorkován dochází při 500 tis. návštěvách (za celou službu = GA ID).
Pokud jsou v URL vstupních stránek v přehledu organické návštěvnosti určité (tzv. UTM) parametry, značí to špatně označené PPC kampaně či nepropojené Google Analytics s Adwords.
Ponechte parametry v URL, pokud slouží k rozlišení stránky či stavu stránky. Ujistěte se však, že odstraňujete všechny “technické” parametry z URL, které mohou negativně ovlivnit analýzu získaných dat o návštěvnosti, tzn. zbytečně rozdrobit vstupní stránky.
Pokud se hodnota “(not set)” vyskytuje u běžných dimenzí ve více než 2 % případů, značí to možný problém při nastavení či implementaci Google Analytics.
Vstupní stránky s více než 100 vstupy a extrémně vysokou (> 95 %) či nízkou (< 5 %) mírou okamžitého opuštění značí pravděpodobný problém při implementaci Google Analytics.
Do Google Analytics je zakázáno posílat jakékoliv osobní údaje. Porušení tohoto pravidla může vést k zrušení Google Analytics účtu. Test hledá, zda v datech v GA jsou obsaženy e-mailové adresy.
Pokud se vaše vlastní doména objevuje v přehledu odkazujících zdrojů, může to znamenat chybu v nastavení Google Analytics.
Nastavení jiných než implicitních typů medií (medium) je podstatné pro rozlišení různých typů kampaní / zdrojů návštěvnosti (například placená reklama, sociální sítě, e-mailing atp.).
Vysoký podíl médií s nízkou návštěvností značí nevhodné nastavení UTM tagování (označování odkazů).
Návštěvnost ze sociálních sítí implicitně spadá mezi ostatní odkazující weby (médium = referral). Proto se doporučuje pro návštěvy ze sociálních sítí použít vlastní médium – social.
Návštěvnost z e-mailů (newsletterů) v odkazující návštěvnosti značí žádné nebo špatné označení odkazů z e-mailů. Neoznačení odkazů v e-mailech pomocí UTM parametrů má navíc vliv na (zavádějící) zvýšení objemu přímé návštěvnosti.
Žádná data o počtu kliků mohou značit nefunkční propojení Google Analytics a Adwords.
Je zcela běžné, že se počet kliků v Adwords nerovná počtu Google Analytics návštěv. Přesto však velké rozdíly mohou naznačovat problémy v Adwords či Google Analytics nastavení.
Čím je větší podíl kanálu Other na celku, tím je obtížnější vyhodnocovat návštěvnost dle kanálů. Velký podíl kanálu Other může vést ke zkreslením při interpretaci dat.
Přímá návštěvnost může zahrnovat návštěvníky, kteří vás již znají. Vysoký podíl přímé návštěvnosti však může naznačovat špatné označení vašich kampaní a zdrojů návštěvnosti.
Rozdělení placené návštěvnosti na část obecnou a část související s vaší značkou vám pomůže lépe vyhodnotit a optimalizovat kampaně.
Vyhledávání na webu je užitečnou funkcí Google Analytics, která vám pomůže odhalit, co lidé hledají a optimalizovat váš web a kampaně.
Demografická data (věk, pohlaví) pomohou rozšířit pohled na návštěvníky a pomoci při optimalizaci kampaní.
Optimalizace obsahu je klíčová, pokud chcete z vašeho webu dostat maximum. Správné nastavení Seskupení obsahu vám pomůže optimalizovat váš web, vstupní stránky a cesty návštěvníků.
Události vám pomohou zjistit mnohem více o chování návštěvníků než pouhé přehledy zobrazení stránek, proto by měly být vždy využívány (s ohledem na konkrétní web).
Vlastní dimenze mohou značně obohatit vaše data. Je to funkčnost, díky které rozšíříte standardní dimenze o vlastní údaje. Zobrazit je můžete jako sekundární dimenzi nebo ve vlastních přehledech.
Vlastní metriky patří mezi pokročilé funkce Google Analytics. Můžete je použít k získání detailnějších pohledů na chování návštěvníků.
Nastavení cílů je jedna z nejdůležitějších věci, které byste měli v Google Analytics nastavit – a to pro mikro i makro konverze.
Doporučuje se nastavit hodnotu cíle nebo hodnoty e-commerce transakce. Ve většině případů lze doporučit nastavení hodnot cílů nebo transakcí. Nastavení hodnot pro obojí může vést k duplicitnímu měření hodnoty konverzí.
Je třeba brát v potaz, že tento automatizovaný audit je pouze pomůcka, nikoliv nástroj, na jehož základě lze komplexně zhodnotit kvalitu nastavení Google Analytics. Mnohé časté problémy a pokročilost nastavení však může však velmi efektivně odhalit.
Jak se zbavit (not set) v Session Source a Session Medium?
Chcete doměřit efekt vaší offline reklamy, ze které vedete lidi na váš web? Jde to…
Tenhle článek jsem měl rozepsaný fakt dlouho, ale je stále aktuální… Trápí mě, že opakovaně…
Poslední dobou jsem se setkal s pár majiteli malých firem, kteří mají web a snaží…
Občas se mě někdo ptá, co používám pro tvorbu screencastů a online videí. Které nástroje…
V rámci 5 videí najdete 7 krátkých video tipů pro zefektivnění práce s Google Analytics…