Ať už jste vlastníci webu nebo jeho tvůrci, vaše chování na webu je odlišné a nemělo by zkreslovat statistiky chování vašich návštěvníků (navštívené stránky, zdroje návštěv, lokalitu atp.).
Existuje několik možností, jak eliminovat v Google Analytics statistikách vaše přístupy na web. V různých případech se hodí různá řešení.
Chci zakázat přístupy jen z tohoto počítače
Pokud jste živnostník a máte jednoho web developera či web mastera, který vám vytváří web, máte dvě možnosti:
Zakázat měření Google Analytics v prohlížeči
Google nabízí oficiální doplněk do prohlížečů Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari (Mac) a Opera, který zamezí všem webům s Google Analytics v zaznamenání vašeho chování na webu (měřící skript se vypne).
Zakázat měření počítače dle IP adresy
Každý počítač, který přistupuje k internetu má svou IP adresu. Ve firemních a podobných sítích může být více počítačů pod jedno IP adresou.
V Google Analytics můžete v nastavení Zobrazení vyloučit měření z určité IP adresy. V GA zvolte v menu Správce, vyberte Zobrazení (nejpravější sloupeček) a pod ním volbu Filtry. Zvolte:
- Typ filtru: Předdefinovaný filtr
- dále z rozbalovacích nabídek: Vyloučit | provoz z IP adres | které se rovnají
- vyplňte vaši IP adresu
- klikněte na Uložit
Stejným způsob by měla být vyloučeny i IP adresy vašeho tvůrce webu.
Chci zakázat měření všech přístupů interních zaměstnanců
Pokud jste větší – nebo spíše velká firma – vyloučení pomocí IP adres nemusí být ideální řešení (kvůli množství a různých IP adres).
Nabízí se minimálně dvě řešení:
Vyloučení přístupů dle ISP (poskytovatele internetu)
Velké korporace používají vlastní technickou infrastrukturu pro připojení k internetu – de facto vlastního poskytovatele internetu.
Je proto možno vyloučit přístupy zaměstnanců firmy dle domény poskytovatele internetu – tj. něčeho jako velkafirma.cz
.
V GA zvolte v menu Správce, vyberte Zobrazení (nejpravější sloupeček) a pod ním volbu Filtry. Zvolte:
- Typ filtru: Předdefinovaný filtr
- dále z rozbalovacích nabídek: Vyloučit | Návštěvnost z domén ISP | které se rovnají nebo které obsahují
- vyplňte doménu, kterou zjistíte typicky od firemního IT oddělení
- klikněte na Uložit
Chci v GA vidět i chování zaměstnanců, ale odděleně
Mnohdy se hodí sledovat i chování zaměstnanců na webu. Měření by však mělo být oddělené, aby nezkreslovalo přehledy (například lokalitou, používaným firmou daným prohlížečem atp.). U korporací může návštěvnost webu přesahovat i 10 %. Typicky je to dáno faktem, že veřejný web používají zaměstnanci k hledání informací – typicky oddělení péče o zákazníky či call centrum.
Řešením je vytvořit si pomocí filtrů více Zobrazení pro jeden web. První si nazvat třeba Interní a druhý Veřejnost.
Nastavení filtrů v Google Analytics nenávratně modifikuje surová data, která měřící kód získal, proto by nastavení mělo být vždy děláno s rozmyslem a zkušenostmi. Optimální je mít vždy jedno Zobrazení bez filtrů – tj. zobrazení, kde budou k dispozici surová data.
P.S.: Za inspiraci k napsání článku vděčím podnětům od účastníkům Petrova školení Google Analytics – rychlý start.
Ahoj, chci se zeptat: Když mám desítky až stovky IP adres robotů z různých nástrojů nasazených na můj web, dají se všechny IP adresy vložit do jednoho filtru nebo musím pro každou jednotlivou IP adresu zakládat nový filtr?
Děkuji za odpověď.
Ano. lze nastavit pomocí jednoho filtru, když se použije Vlastní filtr a regulární výraz. Jak na to je popsáno v nápovědě https://support.google.com/analytics/answer/1034840?hl=cs pod nadpisem Vytváření složitějších filtrů pomocí regulárních výrazů.
Nicméně pro řešení robotů doporučuji spíše řešení https://mareklecian.cz/jak-se-zbavit-trvale-spamu-v-google-analytics-navod-pres-google-tag-managere/ (s jehož realizací mohu také pomoci) + nastavit filtrování robotů v GA (viz dole na https://support.google.com/analytics/answer/1010249?hl=cs ).
Děkuji.
Ještě jedna věc: Potřebuji blokovat IP botů z měřících nástrojů (Pingdom) – to se nějak liší od spambotů nebo je to stejný princip? Pokud použiji návod od pana Leciána, bude to fungovat i na tyto roboty? Děkuji!
Je to podobný princip, tzn. postup s GTM bude fungovat. Je možné, že právě na Pingdom filtrování robotů (zaškrtnutím v GA) nezabere, protože Pingdom apod. simulují návštěvu, jako by byla z prohlížeče.
prosím jak vyloučit návštěnost zřejmě botů googlu? zkreslují nám návštěvy, IP nevíme, ale je z Irska – z Dublinu a jsou to i tisíce návštěv určitý den 🙁 Google podpory jsem se ptala, ale prý o ničem takovém neví a nic netestují, GA3 toto neměli až GA4 – i ve srovnání, když ještě GA3 běžely. Zkoušíme to nyní pomocí nastavení filtru pro vývojáře.
děkuji D.
Nepoužíváte náhodou Cookiebot? Pokud ano, odpověď je zde: https://support.cookiebot.com/hc/en-us/articles/9729853686428-Exclude-Cookiebot-from-Google-Analytics-data