Aktualizace: Google Looker Studio GA4 šablona zdarma zde
Google před pár dny zpřístupnil zdarma online nástroj Google Data Studio (GDS) i pro ČR. Zvláště pro reporty z Google Analytics (GA) je to výborná alternativa k velmi omezeným přehledům (dashboards) v samotných GA.
Proč se mi Google Data Studio bude hodit?
Hlavní důvod, proč lidé na data o výkonnosti webu či kampaní průběžně nesledují, je fakt, že dostat relevantní data z jednotlivých systémů je i pro poučeného laika většinou dost obtížné a přinejmenším časově náročné.
GDS může být základním řešením, jak mít jednoduché on-line reporty vždy při ruce.
- Snadno vytvořím on-line dostupný report z nástrojů jako Google Analytics, Adwords, Search Console nebo dat, která mám v Google Spreadsheets (Tabulky) a dalších.
- Práva k zobrazení či editaci reportu mohu nastavit stejně jako pro libovolný dokument na Google Drive (Disku).
- Report může obsahovat různé typy grafů a tabulek. Rozmístění prvků v reportu je zcela na mně + mohu doplnit jednoduché nadpisy, rámečky atp.
- Report je interaktivní – tzn. mohu používat filtry data volit časové období reportu.
- V jednom reportu mohu kombinovat data z více zdrojů (třeba Google Analytics a Adwords či více účtů jedné služby).
- Jednou vytvořený report můžete replikovat (zkopírovat) pro jiná data (třeba jiný účet GA či Adwords).
Má Google Data Studio nějaké nedostatky?
Google Data Studio je zatím označováno jako beta verze. Lze tedy očekávat, že dojde k jeho dalšímu rozvoji.
Jako hlavní vady na kráse zatím vidím:
- nemožnost exportovat report (např. do PDF)
- nemožnost vytisknout report
- omezené možnosti nastavení grafů (ve srovnání s Excelem či nástroji jako je Tableau, MS PowerBI či KlipFolio)
Jaké datové zdroje mohu použít?
- služby Google:
- Analytics
- Adwords
- Search Console
- Youtube Analytics
- Attribution 360
- DoubleClick Manager (DCM)
- Spreadsheets (Tabulky Google)
- SQL databáze
- MySQL
- PostgreSQL
- Cloud SQL
- CSV (nahrání souboru)
Jak začít?
Pokud si o možnostech a rozhraní Data Studia, chcete udělat rychlý přehled, doporučuji:
- Zhlédnout krátké oficiální video tutoriály.
- Případně si projít postup vytvoření reportu krok za krokem v nápovědě.
- Pokud se těšíte na další nové vlastnosti a vylepšení GDS, sledujte seznam novinek.
Šablony
V samotném Google Data Studiu nyní najdete jen pár ne příliš použitelných šablon.
Existuje pár dalších zdrojů, kde najdete šablony v angličtině:
- WebAnalyticsSetup Google Analytics 4 Looker Studio Templates
- LunaMetrics: GA template + GA E-commerce Template
Pro ukázku jsem vytvořil velmi základní Google Analytics report v češtině (viz obrázek nahoře v článku), který si můžete zkopírovat a napojit na vaše Google Analytics data.
- Zobrazte si sdílený soubor (šablonu).
- Z menu zvolte Soubor > Vytvořit kopii (možná před tím budete muset odsouhlasit smluvní podmínky).
- Vyberte si svůj Google Analytics účet, resp. výběr dat.
- Vytvoří se vám kopie reportu, kterou již budete moci upravovat.
Dobrý den, Miroslave,
moc děkuji za super článek. Hned jsem šla nástroj vyzkoušet. A dokonce se mi povedlo přijít na to, jak obejít nemožnost exportu do PDF. Tisknout se totiž dá. Stačí na report kliknout pravým tlačítkem a dát klasicky tisk, a pokud máte nějaký nástroj na konvertování do PDF, tak lze report rovnou uložit do PDF (https://www.screencast.com/t/RIS2ZXxkPS) :).
Ale nepřišla jsem na to, jestli jdou porovnávat období?
Verča Brindzová
Zdravím Verčo,
srovnání lze nastavit meziroční nebo s předcházejícím obdobím.
Je to v nastavení každého prvku (widgetu) pod Výchozí časové období.
https://screenpresso.com/=qPUjd
Mirek
Skvělé moc děkuji 🙂
Tak tomu říkám Pecka! 😉 Jinak velmi chytré od vás, jak jste dal to sdílení vzorového reportu. Po půl roce jsem se rozhodl Google Data Studio vyzkoušet a všiml jsem si vašeho reportu, takže logicky jsem se vrátil omrknout vaše stránky :P.
Moc hezký článek. Díky za informace.