Nebudu psát o copywrittingu či analýze klíčových slov ani odhadovat trendy vývoj v roce 2014. Zkusím shrnout tucet doporučení týkajících se samotné tvorby webu, která není radno podceňovat, pokud chcete využít všech možnosti k prosazení vašeho webu.

K napsání článku mě inspiroval kamarád, kterému jsem slíbil, že mu pošlu pár odkazů s radami „jak na to“. Pak jsem si řekl, že takový rozcestník zabalím do článku. Třeba se bude hodit někomu dalšímu.

1. Podpořte sdílení na sociálních sítích

a201401_seo_atibuty_04Podpořte šíření zmínek o vašem webu na sociálních sítích umístěním tlačítek jako je Facebook Libí se mi, Facebook Sdílet , Google +1 či dalších.

Pokud si chcete implementaci tlačítek trochu usnadnit, zkuste službu Addthis.com, která nabízí několik variant lišty s těmito tlačítky. Navíc můžete získat i přehledné statistiky počtu kliknutí a počtu návštěv z odkazů šířených pomocí těchto tlačítek.

2. Upoutejte na sociálních sítích

Pokud někdo sdílí odkaz na vaši webovou stránku, u odkazu se typicky zobrazí název stránky či její popisek (tzv. meta description). Obrázek a text, který se zobrazí o vašem webu při sdílení odkazu, můžete ovlivnit – upoutat tak návštěvníka a zvýšit míru prokliku odkazem.

Do stránek stačí doplnit informace, které se použijí při sdílení odkazu – tzv. Open Graph tagy. Můžete se inspirovat již připravenými šablonami OG social meta tagů. Při psaní titulků a popisků se řiďte pravidlem Méně je více – a to nejen kvůli rozdílným limitům počtu znaků pro Facebook, Google či Twitter.

3. Podepište a propojte svůj web

Máte osobní či firemní Google+ či Facebook stránku? Propojte je s vaším webem.

Propojením Google+ stránky navíc vaši stránku Google možná zařadí do vyhledávání G+ stránek pomocí Google+ Direct Connect.

Našeptávání Google+ stránek

Pro našeptávání Google+ stránek napište na začátku plus.

Google také dřívější Místa Google (zápisy na Google mapách) transformoval do Google+ stránky.

Publikujete články? Dejte Googlu jasnou informaci, kdo je autorem. Získáte tím nejen odkaz na článek doplněný o vaši fotografii z Google+ profilu (odlišíte se od mnohých dalších odkazů), ale vytváříte tak věrohodnost přímo vaší osoby na internetu.

Google+ autorství ve výsledcích vyhledávání

Propojení odkazu s Google+ profilem autora

Pokud chcete mít přehled o sdílení odkazu na váš web na Facebooku, použijte Facebook Domain Insights.

4. Upoutejte ve výsledcích vyhledávání

Obohaťte obyčejný odkaz s titulkem a popiskem o další prvky. Odlišíte svůj odkaz od ostatních. Snáze tak upoutáte a zvýšíte šanci prokliku přes váš odkaz.

Strukturované úryvky  - ukázka

Strukurovaný úryvek pro recepty vč. hodnocení a drobečkové naviagece

  • Použijte strukturované úryvky a doplňte k odkazům fotografii, hodnocení produktu a další informace.
  • Označte v HTML kódu navigaci na webu (tzv. drobečkovou navigaci), aby ji vyhledávače Google a Seznam snadno rozpoznaly a mohly zobrazit pod vaším odkazem ve výsledcích vyhledávání.
  • Pokud máte na webu videa, vložte je do webu vyhledávači doporučeným způsobem.
  • Máte na webu dlouhé strukturované texty? Používejte nadpisy a osnovy. Seznam jim porozumí a vytvoří odkazy na jednotlivé části stránky.

5. Usnadněte práci vyhledávačům

Vytvořte snadno stravitelnou potravu pro vyhledávače, vytvořte pro váš web soubor sitemap.xml a odkazujte ho ze souboru robots.txt. Pokud jsou na vašem webu podstatnou součástí videa či obrázky, můžete pro ně vytvořit samostatný sitemap soubor.

Podívejte se na doporučení vyhledávačů Seznam.czGooglu a zkuste se jimi řídit.

6. Nepodceňujte interní odkazy

Nejen odkazy z cizích webů mohou pomocí vašemu webu. Srozumitelné odkazy v rámci webu primárně usnadní cestu k cíli návštěvníkům. Sekundárně pomohou vyhledávačům pochopit vazby mezi jednotlivými stránkami. Text odkazu by měl obsahovat slova související s cílovou stránku – tedy nikoliv nic neříkající slova jako „zde“, „klikněte“ apod.

U webů, které mají více než dvacet stránek rozhodně doporučuji mapu stránek. Pokud na webu máte stránkované seznamy (například produktů v e-shopu či tiskových zprávy), označte předcházející a následující stránky.

7. Na vzhledu u Seznamu záleží

Seznam.cz připravuje razantní změnu vzhledu výsledků vyhledávání. Pokud Seznam změnu spustí, lze předpokládat, že míra prokliku bude nyní více záviset vzhledu webu, resp. schopnosti upoutat náhledovým obrázkem.

Nový vzhled Seznam.cz

Nový vzhled Seznam.cz

Pokud máte na webu flashové prvky, měly by mít obrázkovou variantu. Jinak náhled na váš web dopadne třeba jako bílý obdélník u katalogy.dedra.cz, kde je přes celou obrazovku flashová prohlížečka katalogu.

8. Neignorujte mobily a tablety

Lidé používají mobily a tablety k prohlížení webu. Jasná věc. Proto je stejně jasné, že pokud se váš web bude na mobilních zařízeních špatně používat, lidé budou hledat jiný web.

Pro většinu webů je vhodným řešením responzivní design, tzn. web s rozvržením prvků na stránce, které se přizpůsobí velikosti, resp. rozlišení displeje zařízení.

Google již delší dobu řeší rozložení obsahu na stránce. Matt Cutts(Google SEO guru) potvrzuje, že responzivní design je z pohledu SEO dobré řešení.

9. Na rychlosti záleží

Úspěch vašeho webu závisí i na rychlosti načtení stránky. Dvojnásobně to platí pro přístup z mobilních zařízení.
Otestujte si rychlost načítání vašeho webu. Začít můžete s bezplatným PageSpeed Insights od Googlu. Pěkné přehledy poskytuje také Pingdom Real User Monitoring, který nabízí i zjednodušený online test. Můžete zkusit i spoustu dalších nástrojů na měření rychlosti webu.

10. Pestrý obsah

Pokud to dává alespoň trochu smysl, doplňte text o obrázky, infografiky, videa. Mnoho informací tak bude pro návštěvníka poutavějších a často i srozumitelnějších. Sami se zamyslete, na jaké stránky se rádi vracíte a které weby jsou pro vás naopak utrpením.

Kvalitní obsah mají lidi rádi. A věřte tomu, že vyhledávače dnes už poznají, které stránky jsou pro lidi přínosné a které jsou spíchnuté rychlou jehlou „jen aby tam něco bylo“. Líbí se mi myšlenka „Dělejte váš web jakoby vyhledávače neexistovaly“.

11. Čerstvý obsah

Když váš web žije, je to jasný signál, že mají lidé důvod se na něj vracet = je hodnotný. Popřemýšlejte nad tím, jakým obsahem můžeme web rozšiřovat. Může to být blog s radami pro lidi z vašeho oboru, sekce častých otázek, kalendář oborových událostí, rozhovory atp.

Ideální je situace, kdy obsah webu (spolu)vytvářejí přímo vaši návštěvníci – například v diskuzích pod články nebo diskuzních fórech. Získáte tak přirozený nárůst relevantního obsahu, který je psán slovy právě vaší cílové skupiny. Když třeba prodáváte modely aut, můžete usnadnit jejich fanouškům, aby se s nimi mohli pochlubit.

12. Sledujte vývoj

Čím více informací budete mít o chování návštěvníků a vyhledávačů, tím lépe můžete web optimalizovat.

  • Google Analytics vám pomůže zjistit, jak se lidé chovají (odkud přicházejí, kudy jsou webem, jaká používají zařízení, co vyhledávají na webu atp.)
  • Google Webmaster Tools napoví něco o „zdraví“ webu z pohledu Googlu (chyby v indexaci, chybové stránky, duplicitní názvy stránek atp.)
  • Bing Webmaster Tools – jsou obdobou Google Webmaster Tools od Microsoftu
  • Collabim vám přehledně zobrazí pozice vašich stránek na Seznamu a Googlu

Dělejte to pro lidi

Jedině hodnotný obsah, který řeší potřeby a problémy lidí nebo upoutá jiným způsobem bude oblíbený a sdílený. Samozřejmě nesmíte zapomenout na použitelnost webu. Žádné „optimalizace webu“, které nepomohou lidem, vám dlouhodobě k růstu vašeho projektu či podnikání nepomohou.

Nenech si to pro sebe...

Pokud tě článek zaujal, sdílej ho s ostatními. Díky!