Google Analytics: Zkreslení vlastními návštěvami

Ať už jste vlastníci webu nebo jeho tvůrci, vaše chování na webu je odlišné a nemělo by zkreslovat statistiky chování vašich návštěvníků (navštívené stránky, zdroje návštěv, lokalitu atp.).

Existuje několik možností, jak eliminovat v Google Analytics statistikách vaše přístupy na web. V různých případech se hodí různá řešení.

Chci zakázat přístupy jen z tohoto počítače

Pokud jste živnostník a máte jednoho web developera či web mastera, který vám vytváří web, máte dvě možnosti:

Zakázat měření Google Analytics v prohlížeči

Google nabízí oficiální doplněk do prohlížečů Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari (Mac) a Opera, který zamezí všem webům s Google Analytics v zaznamenání vašeho chování na webu (měřící skript se vypne).

Zakázat měření počítače dle IP adresy

Každý počítač, který přistupuje k internetu má svou IP adresu. Ve firemních a podobných sítích může být více počítačů pod jedno IP adresou.

V Google Analytics můžete v nastavení Zobrazení vyloučit měření z určité IP adresy. V GA zvolte v menu Správce, vyberte Zobrazení (nejpravější sloupeček) a pod ním volbu Filtry. Zvolte:

  • Typ filtru: Předdefinovaný filtr
  • dále z rozbalovacích nabídek: Vyloučit | provoz z IP adres | které se rovnají
  • vyplňte vaši IP adresu
  • klikněte na Uložit

Google Anayltics Nastavení filtru IP adresy

Stejným způsob by měla být vyloučeny i IP adresy vašeho tvůrce webu.

Chci zakázat měření všech přístupů interních zaměstnanců

Pokud jste větší – nebo spíše velká firma – vyloučení pomocí IP adres nemusí být ideální řešení (kvůli množství a různých IP adres).

Nabízí se minimálně dvě řešení:

Vyloučení přístupů dle ISP (poskytovatele internetu)

Velké korporace používají vlastní technickou infrastrukturu pro připojení k internetu – de facto vlastního poskytovatele internetu.

Je proto možno vyloučit přístupy zaměstnanců firmy dle domény poskytovatele internetu – tj. něčeho jako velkafirma.cz.

V GA zvolte v menu Správce, vyberte Zobrazení (nejpravější sloupeček) a pod ním volbu Filtry. Zvolte:

  • Typ filtru: Předdefinovaný filtr
  • dále z rozbalovacích nabídek: Vyloučit | Návštěvnost z domén ISP | které se rovnají nebo které obsahují
  • vyplňte doménu, kterou zjistíte typicky od firemního IT oddělení
  • klikněte na Uložit

Chci v GA vidět i chování zaměstnanců, ale odděleně

Mnohdy se hodí sledovat i chování zaměstnanců na webu. Měření by však mělo být oddělené, aby nezkreslovalo přehledy (například lokalitou, používaným firmou daným prohlížečem atp.). U korporací může návštěvnost webu přesahovat i 10 %. Typicky je to dáno faktem, že veřejný web používají zaměstnanci k hledání informací – typicky oddělení péče o zákazníky či call centrum.

Řešením je vytvořit si pomocí filtrů více Zobrazení pro jeden web. První si nazvat třeba Interní a druhý Veřejnost.

Nastavení filtrů v Google Analytics nenávratně modifikuje surová data, která měřící kód získal, proto by nastavení mělo být vždy děláno s rozmyslem a zkušenostmi. Optimální je mít vždy jedno Zobrazení bez filtrů – tj. zobrazení, kde budou k dispozici surová data.


 

P.S.: Za inspiraci k napsání článku vděčím podnětům od účastníkům Petrova školení Google Analytics – rychlý start.

Napsat komentář