V třídílném seriálu Analytics & Zkreslení dat jsem na blogu H1.cz sepsal nejčastější problémy, které řeším a otázky na které odpovídám v souvislosti s Google Analytics, Adwords a Sklikem.
Protože je to trochu delší čtení (celý seriál má 4 300 slov), sepsal jsem rozšířenou osnovu, abyste mohli skočit přímo do dílu, který vás zajímá.
1. díl: Zmatení pojmů
- Návštěva (sled zobrazení stránek) vs. uživatel (cookie).
- Noví a vracející se návštěvníci vs. prvonávštěvy a opakované návštěvy. Vliv zvoleného období za které reportujeme.
- Unikáti. Ujasněte si, co ten pojem znamená v kontextu daného reportu/nástroje.
- Kliknutí vs. Návštěvy. Nesedí vám počet kliknutí a návštěv na webu? Hodnoty se mohou rozcházet oběma směry. Jaké to může mít příčiny?
- Události vs. Cíle. Při komunikaci o nastavení Google Analytics často dochází k nejasnostem, kdy použít události a kdy cíle a jak se liší.
- Transakce vs. Cíle. Jak se liší transakce a cíle? Musím používat oboje? Proč se mi rozchází počet transakcí a počet splnění cíle dokončení objednávky?
- Míra okamžitého opuštění (Bounce rate) vs. Procento odchodů. Jak se tyto dvě metriky liší a kdy kterou použít?
Více v prvním díle seriálu Analytics & Zkreslení dat 1 – Zmatení pojmů.
2. díl: Implementace a technické problémy
- (Ne)přesná formulace zadání programátorovi. Jak formulovat zadání tak, abychom získali ta správná data?
- Lidé vs. zařízení (cookies). Lidé používají více počítačů, mobilů, tabletů. Na každém zařízení je uživatel typicky započten zvlášť. Je na to proto třeba dávat pozor při interpretaci získaných dat.
- Ztráta informace o zdroji návštěvy. Přesměrování aj. technické chyby mají často na svědomí, že se ztratí informace o zdroji návštěvnosti a my pak ztratíme přehled, který zdroj nám přináší jaké konverze/transakce. Na co si tedy dát pozor, abychom se těmto problémům vyhnuli?
- Falešné konverze. Když se 3x zobrazí děkovací stránka stejné objednávky je to jedna konverze. Víte jistě, že se vám v Google Analytics nezapočetla 3x?
- Nezapočítání dynamických stránek. Mnoho webů je dnes “postaveno na Javascriptu”. Velmi často se pak stává, že se neměří ani tak základní informace, jako je zobrazení jednotlivých stránek a dochází ke zkreslení míry okamžitého opuštění a dalších metrik. Jak tomu předejít?
- Podezřele nízká míra okamžitého opuštění (méně než 10 %) může být způsobena špatnou implementací měřících kódů. Co si pohlídat?
Více v druhém díle seriálu Analytics & Zkreslení dat 2 – Implementace a technické problémy.
3. díl: Atribuce konverzí a rozdíly mezi systémy
- Terminologie AdWords vs. Sklik vs. Google Analytics. Co přesně znamená splnění cíle, konverze a transakce v jednotlivých systémech?
- Přisouzení konverze v jednotlivých systémech. Mohu sčítat konverze z jednotlivých systémů? Asistované konverze vs. konverze po poslední prokliku.
- Doba a okamžik přisouzení konverze. Jak se liší počítání konverzí v Adwords od Skliku?
- Označování zdrojů návštěvnosti. Jak používat Google Analytics UTM parametry?
Více v třetím díle seriálu Analytics & Zkreslení dat 3 – Atribuce konverzí a rozdíly mezi systémy.
Chcete se o atribučním modelování dozvědět více? Koukněte na Attribution-academy.cz. Mě poskytlo toto školení/workshop ucelený a realistický vzhled do tématu pokročilejší atribuce.
Dobrý den, jsem jsem zkoušela data studio a jednu ze šablon, statistická data jsem si ověřovala v skliku, ten jsem propojila v data studiu přes konektor pro sklik, a koukám,že sklik v datech mí více „čárek“, v data studiu je některá data „ztratila“ – neměří to přesně, tzv. v skliku jsou plus minus trochu rozdílná, např. počet zobrazení 1265, ale v data studiu ukáže u kampaně 1100, nejsou do desítky, jsou to i stovky, přitom mám např. měsíc 1.8.2021 až 16.9.2021, přitom ctr i průměr pozice ukáže třeba docela přesně. Není to tím, že sklik odesílá data se zpožděním a že tedy těch pár zbývajících čárek do počtu se tam nepromítá?
Nevím, kde je chybka, za měsíc 8/2021 mi to ukáže data dle skliku (nastaveno vzor dle tohoto měsíce)