Chcete si udělat rychlý přehled o návštěvnosti vašich webů A to především z pohledu organické návštěvnosti?
Připravil jsem Google Data Studio SEO report, který zobrazuje data z Google Analytics. Tento report můžete použít pro pohled do vašich Google Analytics.
Obsah:
Oproti informacím, které najdete v rozhraní Google Analytics, má report navíc především dvě věci:
- Zobrazuje počet vstupních stránek. Tato metrika v GA samotných není k dispozici a počet vstupních stránek, tak zjistíte jen velmi nepohodlně ze stránkování v přehledu vstupních stránek.
- Počet vstupních stránek je počítán ve dvou variantách
- pro URL s parametry
- pro URL po odříznutí parametrů za otazníkem (hodí se, když máte vstupní stránky roztříštěné právě kvůli mnoha kombinacím parametrů v URL)
Co v přehledu (reportu) najdu?
Report má 8 stránek a možnost filtrování dat v záhlaví pro detailnější pohled – např. zvláště na návštěvníky z mobilu či desktopu nebo prvonávštěvy vs. opakované návštěvy.
1. Základní přehled
- základní metriky
- tabulka vstupních stránek a zdrojů návštěvnosti
- grafy s rozdělením návštěvnosti – zvlášť zdroje v rámci medium=organic
2. Organická návštěvnost – Návštěvy
- vývoj počtu návštěv v čase podle jednotlivých zdrojů v rámci organicu
- zobrazuje jen návštěvnost, kde medium=organic (nefunguje filtr pro medium v záhlaví reportu)
3. Organická návštěvnost – Uživatelé
- strukturou stejný report jako předchozí stránka, ale zobrazuje počet Uživatelů, nikoliv počet Návštěv, což je často lépe vypovídající údaj (jen nesmíme zapomenout na to, že počty uživatelů nesmíme sčítat, protože 1 uživatel mohl v průběhu nastaveného období přijít z více zdrojů a může být tak započítán vícekrát)
4. Vstupní stránky a chování návštěvníků
- seznam (tabulka) vstupních stránek se zobrazením relevantních metrik
- vývoj počtu návštěv v čase (graf)
- filtr na vstupní stránku a složku (adresář) první úrovně v URL
5. Vstupní stránky bez parametrů a chování návštěvníků
- strukturou stejný report jako předchozí stránka, ale jsou zobrazeny vstupní stránky bez parametrů za otazníkem, tzn. hodnoty jsou agregovány (posčítány)
6. Počet vstupních stránek a návštěvnost
- počty vstupních stránek v čase = po měsících (vč. varianty bez parametrů)
7. Zdroje návštěvnosti a chování návštěvníků
- tabulka zdroj | medium | relevantní metriky
- graf vývoje počtu návštěv
- filtr na vstupní stránku
8. Zdroje návštěvnosti – Detailně
- tabulka zdroj | medium | kompletní referrer | relevantní metriky
- filtr na vstupní stránku
- graf vývoje počtu návštěv
Ukázka Google Analytics SEO přehledu
Ukázka reportu s Google Analytics Demo daty.
Chci to. Jak to použiji?
Je to snadné. Pokud jste nikdy nepoužili Google Data Studio, stačí se zaregistrovat, umožnit přístup k vaším Google Analytics a v reportu se objeví vaše data.
- Zobrazte si připravený report kliknutím na tento odkaz
- Po propojení s vašimi Google Analytics se vám v pravém horním rohu zobrazí rozbalovací nabídka Google Analytics účtů (resp. služeb – properties), ke kterým máte přístup.
V tomto okamžiku používáte můj report, který nemůžete upravovat.
Pokud si chcete udělat vlastní kopii reportu:
- Klikněte na ikonu Vytvořit kopii tohoto přehledu, zobrazí se vám okno pro výběr datového zdroje.
- Zde nic neměňte – tzn. nevyplňujte Nový zdroj dat.
- Klikněte na Vytvořit přehled a vznikne Google Data Studio přehled (s prefixem
Kopie -
), jehož vlastníkem již budete vy a můžete ho tedy vizuálně upravit.
Datový zdroj je třeba ponechat můj (volně sdílený), protože obsahuje nastavení vypočtených dimenzí a metrik (Vstupní stránka bez parametrů, Počet vstupních stránek, Počet vstupních stránek bez parametrů).
Závěrem
Feedback vítán
Dejte mi vědět, zda byste přehled upravili či rozšířili, aby pro vás byl ještě více užitečný či snadno použitelný.
Vím, že by report bylo možno výrazně vylepšit dalšími datovými zdroji (třeba Google Search Console) či transformací dat. Záměrně jsem tento report postavil čistě na propojení s Google Analytics, protože se mi libí možnost mít jeden přehled a z rozbalovacího menu vybírat jednotlivé Google Analytics (což v GDS zatím u jiných datových zdrojů nejde).
Inspirace
Přiznávám, že prvotní inspirací mi byl byl článek Automatizace při sledování počtu vstupních stránek a jsem rád, že obdobného (či lepšího) výsledku, lze v DataStudiu dosáhnout výrazně snáze než v Rku:-).
Reportů není nikdy dost 🙂 Nicméně s tímto reportem mám problém, protože ukazuje pouze metriky spojené s návštěvností a setrváním na webu, navíc bez pokročilejší segmentace.
Hlavně reportuji SEO výkon v konverzích včetně asistovaných. To v Data studiu není zatím ideální k zobrazení. A i tady to chybí.
Až asistované konverze doplní, tak bude DS použitelnější pro report SEO.
I já se nemohu dočkat, až budou asistované konverze v GDS:-)
Daní za univerzálnost reportu je to, že zde nejsou nastaveny cíle, resp. cokoliv, co může být specifické pro jednotlivý projekt.
Může se hodit pro rychlý pohled napříč (zvláště novými) weby či pro další úpravu (přidání cíle je otázkou okamžiku).