Poslední dobou jsem se setkal s pár majiteli malých firem, kteří mají web a snaží se zviditelnit v online prostředí.

Spojuje je jedno: Je pro ně nesnadné vybrat si profesionála (jednotlivce či firmu), který pro ně udělá práci, která jim reálně pomůže. Tato setkání mě motivovala k sepsání pár střípků, které mi běží hlavou a o které jsem se s dotyčnými podělil.

Dejte profíky dohromady

Grafika, originalita a použitelnost (UX)

  • Grafik, který vám navrhuje firemní identitu (dokumenty, logo) nemusí být ten správný pro návrh vašeho webu. Je to specifická disciplína, kde je třeba znát, jak fungují weby a jak se lidé na webu chovají. Web lidé prolítnou, vidí ho jinak na mobilu, tabletu, desktopu atp.
  • Je dobré se odlišit, ale nepřehánějte to. Lidé jsou prostě zvyklí, že nákupní košík nebo vyhledávání na webu je vpravo nahoře (to je jen jedna z mnoha zvyklostí).
  • Používejte jen ikony a emotikony, které jsou široce rozšířené a lidé jim rozumí (telefon, obálka, nákupní košík).
  • Musí být k poznání na jaký prvek na stránce se dá kliknout. V jednoduchosti je síla – a funkčnost. Nepoužívejte deset typů různých odkazů, stačí tlačítka a (podtržené) odkazy.
  • Návrh webu – tedy rozložení prvků na stránce – nemusí vymýšlet grafik. Často je lepší tuto práci nechat na specialistovi na návrh webů – UX (user experience) / UI (user interface) / IA (Information Architecture) specialistovi.

Logo a název firmy

Možná váš název firmy a logo vznikly už dávno, a tak nějak náhodou. Pokud se však nad názvem firmy a logem zamýšlíte, položte si tyto otázky:

  • Je název firmy snadno vyslovitelný?
  • Když název firmy řeknete do telefonu, dokáže ho příjemce správně napsat? To bývá problém typicky u cizojazyčných názvů a zkratek. Neznamená to, že se jich musíte vzdát. Jen zvažte, zda vaše cílová skupina umí obvykle anglicky anebo zda vaše značka je natolik známá, že si lidé spojují fonetický a psaný název firmy či produktu.
  • Plánujete expandovat do zahraničí? Chcete použít stejnou značku mezinárodně?
  • Není název příliš obecný nebo zaměnitelný s konkurencí?
  • Je vaše logo rozeznatelné
    • i při zmenšení do velikosti potisku na propisce?
    • v černobílé variantě?
  • Máte logo ve variantě obdélník a čtverec? Pokud ne, často nebude výrazné, pokud je pevně daný prostor pro logo právě čtverec nebo velmi podlouhlý obdélník.

Texty aneb výběr copywritera

  • Copywriter – člověk, který vám napíše texty na váš web, příspěvky na sociální sítě nebo PR články atp. Copywriter, který je opravdový profík, musí umět mnohem více než napsat stylisticky a gramaticky správný text.
  • Musí znát specifika webu a sociálních sítí, tzn. jak se zobrazují a jak se lidé na webu chovají.
  • Zná základní typografická pravidla.
  • Umí přizpůsobit použitý slovník cílové skupině webu. Právě proto si ho najímáte, aby se podíval na váš web jinýma očima, očima potenciálního zákazníka. Ano, musí si proto udělat přehled o oboru, ve kterém se pohybujete. A toto jeho úsilí budete muset také zaplatit. Nechcete mít, ale přeci na webu obecné fráze a nicneříkající superlativy, že?

SEO – Optimalizace pro vyhledávače

Nevěřte kouzelníkům, kteří vám slibují, že bez velkého úsilí se dostanete na první příčky ve výsledcích vyhledávání.

Aby se lidé na váš web dostali z vyhledávačů, musí váš web splňovat dvě podmínky:

  1. musí být technicky správně řešen (tzv. „SEO-friendly“ — co to obnáší by vydalo na sérii článků)
  2. musí mít zajímavý obsah, tj. obsah, který tvoříte pro lidi, nikoliv jen tak, aby „tam něco bylo“

Pokud má web zajímavý obsah, lidé na něj budou spontánně odkazovat z jiných webů, diskuzí či na sociálních sítích. To opět pomůže vašemu webu uspět v konkurenci dalších webů ve vyhledávačích Google, Seznam.cz, Bing atp.

Správa webu a výběr redakčního systému

  • Pokud se nejedná o jednostránkový a jednorázový web, budete si chtít web spravovat sami. Ověřte si (nechte si ukázat), co přesně budete moci na webu sami měnit a které změny již budou vyžadovat placenou úpravu od dodavatele webu.
  • Zvolte široce používaný redakční systém. Pokud jste malá firma a váš web nevyžaduje napojení na další systémy (CRM, sklad, jiné databáze atp.), vyplatí se zvolit redakční systém (CMS – Content Management System), který je široce rozšířený. Typicky WordPress či Drupal (nebo některou široce rozšířenou eshopovou platformu jako je Shoptet či Shopify). Pokud nebudete se dodavatelem/správcem webu spokojení, můžete ho vyměnit za někoho jiného, kdo umí spravovat weby například také na WordPressu.
  • Pokud si necháte vytvořit web zcela na míru, s redakčním systémem, který vyvinul váš dodavatel, jste na něm značně závislí. Tzn. v okamžiku, kdy byste chtěli dodavatele vyměnit, typicky musíte nový web zaplatit znovu + zajistit (zaplatit) migraci dat ze starého na nový web.

Řemeslo + Kontext + Přesahy

Předpokladem profesionální práce, která pro vás bude opravdovým přínosem, je podle mých zkušeností výborné ovládnutí řemesla, chápání kontextu a znalostní (a ideálně i dovednostní) přesahy do souvisejících oborů.

Řemeslo

Nechcete truhláře, který dělá svoji druhou kuchyňskou linku. Bude mu to trvat dlouho. Asi se mu to úplně nepovede, tak to nějak udělá, aby ty chyby moc nebyly vidět. Nemá dobrý přehled o materiálech, které použít. Nemá se s kým poradit.

Stejné je to u specialistů v onlinu nebo při programování webů. Potřebujete někoho zkušeného, kdo už udělal chyby jinde, měl se od koho učit a vyzkoušel si různé projekty. Opakované věci umí dělat efektivně a rychle a ty nové ho nezaskočí, protože už má z čeho čerpat a má určitou profesní intuici.

Kontext

„Ta skřínka bude u zdi, tak musím jinak udělat dvířka.“, „Máte děti, tak to madlo dáme trochu níž.“, „Tahle skřínka bude v koupelně, dáme povrchovou úpravu odolnou vůči vlhkosti.“

Stejně tak, v onlinu se musí délka, forma a struktura textu přizpůsobit umístění a účelu. Grafika ať je provokativní a neotřelá u e-shopu se streetwear módou, ale ne na e-shopu s potravinami, který má výrazně různorodější cílovou skupinu.

Přesahy

Přesahy jsou dle mého soudu nezbytnou součástí řemesla. Truhlář musí mít přehled o velikostech dřezů, přemýšlet nad zabudovanými spotřebiči nebo montáží osvětlení tak, aby vše dobře fungovalo.

Stejně tak copywriter, který píše texty pro web musí znát principy SEO a typografii. Webový grafik musí vědět, jak funguje responzivní web a umí tomu přizpůsobit grafické návrhy a ovládací prvky webu (menu, velikost, čitelnost na mobilu atp.).

A nejde jen o „hardskillové“ přesahy. Velmi důležitá je i určitá schopnost a znalost projektového řízení a fungování v týmu. Freelancer, který pracoval v agentuře nebo v rámci velkých projektů, získá velmi cenné zkušenosti oproti jeho kolegovi, který nikdy ve větších týmech nepracoval.

Výhodou je pak i znalost „IT prostředí“ – tedy chápání, jak fungují softwarové firmy, resp. firmy vytvářející web.

Agenturu nebo freelancera?

Pokud nejste v oboru kovaní a nemáte nikoho takového po ruce, doporučuji agenturu. Spolupráci s freelancery doporučuji, pokud máte někoho, kdo bude všechny freelancery koordinovat (grafika, návrháře webu, programátora, SEO specialistu, copywrittera, …).

Ani výběr agentury není snadný. Krom toho si často stejně nevystačíte s jedinou agenturou. Například jedna vám udělá grafiku, druhá naprogramuje web. Dávat doporučení takhle od stolu je ošemetné, přesto tu tři mám:

  1. Snažte se počet spolupracujících agentur minimalizovat. Omezíte tak komunikační šumy, přehazování odpovědnosti a řešení návaznosti prací.
  2. Vyberte si agenturu, pro kterou budete zajímavým klientem. Někdy je lepší být TOP klientem v méně známé agentuře, než na chvostu mezi klienty TOP agentury.
  3. A nejdůležitější: Pokud můžete, vybírejte podle osobních doporučení od někoho, kdo je s danou firmou spokojen.

Spolupráce s freelancery se hodí, pokud

  • už máte trochu přehled o jednotlivých specializacích a dokážete rozpoznat začátečníka od zkušeného profesionála
  • máte v týmu někoho, kdo bude freelancery koordinovat a poskytovat jim potřebnou součinnost

Dovolím si zobecnění: Spolupráce s freelancery od vás vyžaduje větší zapojení do projektu a vaše větší zkušenosti.

Na oplátku však získáte přístup ke konkrétnímu člověkovi, který pro vás práci odvede. Není tajemstvím, že při agenturní spolupráci reálně leckdy nevíte a nemáte šanci ovlivnit, kdo a s jakými zkušenostmi pro vás reálně pracuje.

Otestujte, jestli vidí a chápou

Vžijte se do role cílové skupiny – návštěvníka webu. To se snáze řekne, než udělá. Vy (firma) určitě rozumíte tomu, co na webu píšete. Programátorovi je zcela jasné, na co má uživatel kliknout a jak se ovládá formulář na webu.

Návštěvník webu to však vidí úplně jinak. Nebo občas něco vůbec na webu nevidí. Zažil jsem to mockrát: „Ne, ceny tam nikde nejsou“, „Otevírací dobu tam nemají“, „Jo na tuhle šipku se dá kliknout?“.

Můžete si buď nechat udělat profesionální uživatelské testování (počítejte však s náklady v řádek desítek tisíc Kč) nebo můžete požádat známé, aby se vžili do situace, při které využijí vaše služby/produkty.

Mohou pak procházet váš web (nebo i konkurenční) a snažit se například vybrat podlahovou krytinu do nového domu, zjistit její cenu, cenu montáže a termíny nebo zjistit, zda firma nabízí nějakou reálnou konkurenční výhodu. Sami uvidíte, zda se uživatel na webu neztrácí a dokáže najít informace, které ho zajímají.

Vzdělejte se nebo si najměte rádce/supervizora

Úspěch není zadarmo a nevede k němu krátká cesta. Pokud to se svým online byznysem myslíte vážně, je nezbytné, aby někdo z vašeho týmu rozuměl rámcově všem souvisejícím oblastem (SEO, PPC – placená reklama, UX a fungování webu, …).

Mnohdy vám může pomoci externí supervizor či koordinátor. A to i v situaci, kdy máte agenturu. Supervizor (profík) mnohem lépe odhalí potenciální rizika, nedomyšlené věci nebo bude rozporovat cenovou nabídku.

Pokud máte jako dodavatele tým freelancerů, je vhodné, aby některý z nich měl přehled nad celým projektem a koordinoval práce na projektu. Freelanceři dávají v sázku svou osobní pověst (své jméno mají až do konce života). Proto vám schopný freelancer pravděpodobně doporučí opět někoho, komu opravdu věří. Velmi dobře tedy fungují skupiny/volné týmy freelancerů, kteří se již znají a „jsou na stejné vlně“ ve smyslu zkušeností, kvality a způsobu organizace práce.

Související

Nenech si to pro sebe...

Pokud tě článek zaujal, sdílej ho s ostatními. Díky!