Chcete doměřit efekt vaší offline reklamy, ze které vedete lidi na váš web?

Jde to snáze než si možná myslíte. Rozdělím řešení na dvě situace:

  1. Vstup na web přes načtení QR kódu.
  2. Přístup přímo na webovou (URL) adresu, kterou mohou lidé vidět na plakátu nebo třeba i zaslechnout v rádiu.

Obě situace uvedu na reálném příkladu MTS Akademie.

Měření QR kódů do Google Analytics

Zde je postup triviální. Stačí do URL adresy, kterou schovává QR kód přidat UTM parametry a nastavit si podle nich Zdroj, Médium i Kampaň zdroje návštěvnosti.

Doporučuji tyto hodnoty:

  • utm_medium = qrcode (vždy používat tuto hodnotu)
  • utm_source = letak či plakat-skoly či vizitka atp. (použijte hodnotu, podle toho, kde se QR nachází)
  • utm_campaign = joga či zumba či pro-deti či homepage atp. (podle toho, kterou službu či produkt zrovna propagujete – tj. pokud uživatele vedete již na konkrétní stránku, nikoliv na homepage)

Vždy doporučuji používat jen malá písmena bez diakritiky a místo mezer používat pomlčku.

Výsledná URL pak může být například:

  • https://mtsakademie.cz?utm_medium=qrcode&utm_source=letak&utm_campaign=homepage
  • https://mtsakademie.cz/nase-sluzby/skupinova-lekce-joga-v-parku/?utm_medium=qrcode&utm_source=letak&utm_campaign=joga

Říkáte si možná: Proč mám do utm_campaign dávat název produktu či služby, když to poznám ze vstupní stránky?

Odpověď je: Kampaň si snadno zobrazíte ve všech přehledech a uvidíte, že právě tato kampaň uživatele přivedla na web i při jeho dalších návštěvách. Tj. například zjistíte, že návštěvník, který přišel přes jógu si u vás nakonec objednal individuální trénink.

TIP: Pokud máte dlouhou cílovou URL adresu a ještě ji prodloužíte přidáním UTM parametrů, může být vygenerovaný QR kód příliš detailní a v malém provedení špatně čitelný. Řešením je použít zkracovač URL. Kromě zkracovačů uvedených v článku můžete také zkusit Pixelme.meSwitchy.io nebo český 1url.cz.

Zkracovače (zvláště ty veřejné jako je 1url.cz či bit.ly) mohou mít však při použití v QR kódech jednu podstatnou nevýhodu: Uživatele může zmást adresa, která se jim zobrazí po načtení QR kódu. Pokud zkracovače neznají, může se jim zdát URL adresa nedůvěryhodná či dokonce nebezpečná.

Měření offline zdrojů do Google Analytics

Pokud chcete změřit vaši offline propagaci vašeho webu, nejlepším způsobem je zaregistrovat si jinou dobře zapamatovatelnou doménu, kterou budete používat pouze v offline propagaci – tj. v letácích, outdoor plakátech, billboardech nebo třeba v rádiu.

MTS Akademie k tomu používá doménu www.sportujvprirode.cz.

Princip je podobný jako u QR kódu, tj. potřebujeme do cílové URL dostat UTM parametry.

Proto nastavíme přesměrování URL z www.sportujvprirode.cz na https://www.mtsakademie.cz?utm_medium=redirect&utm_source=mtsakademie.cz.

Přesměrování můžete nejsnáze nastavit ve správě svého webhostingu nebo domény, pokud to umožňují. Pokud to neumožňují, použijte řešení s pomocí programátora (například v PHP nastavením Header Location) či pomocí souboru .htaccess.

Nastavení přímo v administraci webhostingu

Pokročilé nastavení a podmíněné přesměrování

Možná vás napadlo: Nojo a co když na mojí doménu určenou pro offline propagaci (www.sportujvprirode.cz) začne někdo odkazovat z jiného webu, blogu atp. Nad tím přeci nemám kontrolu.

Pravda, nad tím kontrolu nemáte, ale můžete zajistit, aby se UTM parametry při přesměrování přidaly jen v tom případě, že není známa (definovaná) odkazující stránka (tzv. referrer).

Tj.

  1. pokud někdo na www.sportujvprirode.cz přijde přímo zadáním adresy, UTM se při přesměrování přidají
  2. pokud se někdo proklikne z jiného webu (tj. bude existovat referrer), UTM parametry se nepřidají

Takové chování zajistíme pomocí přesměrování definovaném pomocí .htacesss souboru.

I v druhém případě (bez UTM parametrů), ale mohu chtít poznat, že bylo použito přesměrování z www.sportujvprirode.cz (můžete vyzkoušet), proto přidám do adresy vlastní parametr ?redirectFrom=sportujvprirode.cz (tj. můžete si vymyslet svůj vlastní) . Tento parametr mi v Google Analytics nepřebije zdroj návštěvy a tak poznám přes odkaz z jakého webu mi návštěvníci přišli (bude standardně dostupný v GA dimenzi Zdroj) a zároveň, ale tento parametr uvidím v URL vstupní stránky.

Obsah souboru .htaccess tedy bude:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^$
RewriteRule (.*) https://mtsakademie.cz/$1?utm_medium=redirect&utm_source=sportujvprirode.cz [R=301]

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteRule (.*) https://mtsakademie.cz/$1?redirectFrom=sportujvprirode.cz [R=301]

Soubor .htaccess nakopírujte do kořenové složky webhostingu pro doménu ze které se přesměrovává (tj. v našem případě sportujvprirode.cz).

Pozor: název souboru .htaccess skutečně začíná tečkou. Soubory, které začínají tečkou jsou někdy ve výpisech souborů standardně skryté. Například v Total Commanderu je třeba zvolit z menu Síť -> Protokol FTP – zobrazit skryté soubory.

A výsledek?

QR kód i snadno zapamatovatelnou URL adresu pro offline propagaci můžete vidět v novém letáku:

Související

Nenech si to pro sebe...

Pokud tě článek zaujal, sdílej ho s ostatními. Díky!