V souvislosti s GDPR směrnicí, jejíž dopady se intenzivně diskutují posledních pár měsíců, je tu i pár věcí, které se dotýkají Google Analytics. Cílem článku je shrnout věci, které byste měli/mohli v souvislosti s přípravou na GPDR řešit a ukázat, jak příslušné kroky v Google Analytics provést. Není cílem článku dát doporučení, že přesně takhle je to správně z legislativního hlediska. Jednak nejsem právník a zadruhé přístup k nastavení může záviset na tom, za jakým účelem s daty z Google Analytics pracujete.

1) Dodatek ohledně zpracování údajů

V Google Analytics je na úrovni celého účtu třeba odsouhlasit Dodatek ohledně zpracování údajů (viz nápovědu Google Analytics). Jděte do Správce (ikona ozubeného kolečka) > (v prvním sloupci) zvolte Nastavení účtu > sesscrollujte dolů a klikněte na tlačítko Zobrazit dodatek.

A klikněte na Přijmout.

2) Uchovávání údajů o uživatelích a událostech

Pro každý web (resp. Službu, anglicky Property) je možno nastavit, jak dlouho se budou uchovávat úplná data o návštěvnosti. Implicitně je přednastaveno 26 měsíců. Tuto dobu můžete prodloužit dle svého uvážení. Doba by měla odpovídat cílům, se kterými data zpracováváte a o tomto byste měli informovat návštěvníka webu.

Jděte do Správce > (prostřední sloupeček) nastavení SlužbyÚdaje o měřeníUchování dat. Pokud ponecháte zapnutou volbu Resetování při nové aktivitě, bude se nastavené období pro smazání dat počítat vždy od poslední návštěvy uživatele.

Nastavení smazání dat se netýká všech dat v Google Analytics. Jakých dat se nastavení přesně týká, popisuje Google v nápovědě bohužel jen velmi obecně. Detailnější vysvětlení se snaží dát v článku Jeffalytics.

3) Anonymizace IP adresy

Protože je IP adresa považována za osobní údaj, je vhodné v Google Analytics nastavit tzv. anonymizaci IP adresy (viz popis od Google). Zjednodušeně lze říct, že se před uložením z IP adresy odstraní poslední část – tzn. místo 12.214.31.144 se uloží 12.214.31.0.

Nastavení anonymizace musíte provést přímo v měřicím kódu nebo změnou nastavení v Google Tag Manageru.

Anonymizace IP adresy v kódu gtag.js

gtag('config', '<GA_TRACKING_ID>', { 'anonymize_ip': true });

Viz nápovědu Google Analytics.

Anonymizace IP adresy v kódu analytics.js (Universal Analytics)

ga('set', 'anonymizeIp', true);

Viz nápovědu Google Analytics.

Anonymizace IP adresy nastavením Google Tag Manageru

V nastavení Google Analytics značky nebo proměnné typu Nastavení Google Analytics rozbalte Další nastavení, dále Pole k nastavení a přidejte název pole anonymizeIp s hodnotou true.

4) Deaktivace remarketingu a funkcí přehledů inzerce v Analytics

Pro tvorbu remarketingových publik a informaci o zájmech a demografii uživatelů používá Google Analytics de facto kód DoubleClicku. A tento kód používá cookie třetí strany (tj. uložené mimo doménu vašeho webu). Pokud se bez těchto údajů obejdete a budete Google Analytis používat jen pro statistické účely, mělo by stačit uživatele pouze informovat, že se na webu používá Google Analytics a nebude třeba získat jeho aktivní souhlas.

V administraci Google Analytics můžete pro každý web (Službu, Property) vypnout

  • Remarketing
  • Funkce přehledů inzerce

Pokud však chcete opravdu zamezit volání DoubleClick kódu, který vytváří cookie třetí strany, je třeba úprava měřicího kódu či změna v nastavení Google Tag Manageru.

 

Vypnutí tzv. display features v kódu typu gtag.js

Ve vašem kódu přidejte nastavení 'allow_display_features': false. Celý kód pak může vypadat takto:

gtag('config', 'GA_TRACKING_ID', { 'allow_display_features': false });

Viz nápovědu Google Analytics.

Vypnutí tzv. display features v kódu typu analytics.js

Pokud v kódu máte řádek následující řádek, pak ho odstraňte.

ga('require', 'displayfeatures');

Viz nápovědu Google Analytics.

Vypnutí Funkce inzerce v obsahové síti (display features) v nastavení značky Google Analytics v Google Tag Manageru

V nastavení Google Analytics značky nebo proměnné ponechte volbu Aktivovat funkce inzerce v Obsahové síti nezaškrtnutou. Najdete ji pod Další nastavení > Inzerce.

5) Osobní údaje nesmí být v Google Analytics

Není žádnou novinkou, že v ohledem na podmínky používání služby nesmíte do Google Analytics ukládat žádná osobní data. Celkem často se však stává, že se v Google Analytics objeví e-mailová adresa, která je součástí URL potvrzovací stránky například po registraci k odběru newsletterů.

Zkuste vyhledat, zda vaše URL zachycené v Google Analytics neobsahují emailovou adresu. V přehledu Chování > Obsah webu > Všechny stránky vyplňte do políčka pro filtr @|mail (viz obrázek). Tím necháte vyhledat stránky obsahující @ nebo text mail.

6) Zkontrolujte práva přístupu k Analytics

Víte, kdo má přístup do vašich Google Analytics? Nejsou tam kolegové, či agentury, které už s vámi nespolupracují?

Kdy jste to kontrolovali naposled?

V nastavení Správce (ozubené kolečko) zvolte Správa uživatelů (nejsnáze na úrovni účtu – tzn. v prvním sloupci) a odstraňte zastaralé uživatele, kteří mají přístup do vašich Google Analytics. Koukněte na videonávod (15 sekund).

Pomoc s nastavením a úpravou kódů

Potřebuje pomoci s anonymizací IP adresy či nastavením spouštění měřicích a marketingových kódů na vašem webu? Nebo pomoci se zadán pro programátory webu? Napište mi.

Související články

Nenech si to pro sebe...

Pokud tě článek zaujal, sdílej ho s ostatními. Díky!